Is schoonmaken door bacteriën te verstuiven veilig?

De schoonmakers op kantoor poetsen niet meer met water en poetsmiddelen, maar vernevelen ‘goede’ bacteriën op alle voorwerpen en oppervlakken. Ze wrijven enkel met microvezeldoek of mop waar nodig. Zo blijft er altijd biomassa aanwezig om vuil, stof en fijnstof blijvend te bestrijden. Wanneer het product verneveld wordt, voel ik dit kriebelen in mijn keel en bij mijn collega prikt het in zijn ogen. Beelden wij ons dit in en zijn deze bacteriën echt wel veilig?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Door toevoeging van goede bacteriën (probiotica) aan reinigingsmiddelen, kan organische vervuiling makkelijk worden schoongemaakt. Als de middelen worden verdund en als dagelijkse reiniger worden gebruikt, kunnen de bacteriën hun werk zelfs blijven doen als de schoonmaker al lang en breed naar huis is. Het is niet schadelijk voor het milieu of voor de mens én zou in sommige gevallen zelfs bevorderend voor het milieu kunnen zijn. Maar de middelen zijn niet voor alle toepassingen geschikt: anorganische vervuiling als kalk vereist de inzet van andere middelen. En: hoe goed de bacteriën ook zijn, het blijft een gevoelig onderwerp en wordt niet altijd geaccepteerd door de gebouwgebruikers – van kantoormedewerkers tot artsen in het ziekenhuis. Engelen: “We zien zeker de voordelen van dit soort middelen en voor de juiste toepassingen zijn ze uitermate geschikt. Maar we zien ook dat partijen wel eens claims maken, die ze niet waar kunnen maken. Als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Blijf vooral realistisch nadenken.”
fremar
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vraag gaat over het verstuiven van de bacteriën, niet over het (milieu)effect.
Het verstuiven van welke schoonmaakmiddelen dan ook is riskant. De VSR (Vereniging Schoonmaak Research) en NVZ raden dit af: “Er zitten überhaupt al bedenkingen aan schoonmaakmiddelen in sprayvorm. Wetenschappelijk onderzoek wees dit jaar nog uit dat schoonmaken net zo schadelijk kan zijn als roken. Vernevelen kan wel, mits de gebruiker daarbij altijd een daarvoor geschikt ademhalingsmasker gebruikt en de ruimte na gebruik voldoende geventileerd kan worden,
Het is dus sowieso een extra belasting voor de schoonmaak(st)ers.