Waar loop je een ernstigere brandwond van op? Frituurolie van 100 graden Celsius of water van 100 graden Celsius?

Ik had hier vandaag een discussie over met mijn techniek leraar, hij beweerde dat water dieper doordringt in de huid waardoor je een ernstigere brandwond krijgt, ik zei daarintegen dat frituurolie aan je huid blijft zitten en je daardoor een ernstigere brandwond krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Water geeft inderdaad veel heftigere brandwonden dan olie. Helaas heeft je leraar techniek gelijk.
Water koelt minder snel af dan olie en dringt inderdaad dieper in je huid. Olie blijft liggen en koelt sneller af, dit geeft dus mindere brandwonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat water dieper in de huid doordringt is onjuist. Juist olie dringt in de huid door omdat het 'vet' d.w.z. lipofiel is, net als de huid. Water verdampt sneller van de huid, waardoor de huid sneller droog is, maar trekt er nauwelijks in.

Andere antwoorden (9)

Water is veel erger dan frituurolie.
Olie verliest sneller zijn energie (lees: hitte) dan water.
Dus krijg je van water een ernstiger brandwond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan mij ook in uw antwoord vinden,dat olie ernstiger is daar ze blijft plakken.
fremar
13 jaar geleden
Frituurolie verliest sneller zijn warmte, maar aan de andere kant doordringt het de huid beter dan water. Je techniekleraar heeft ongelijk over dat water dieper in de huid doordringt. Water dringt vrijwel niet in de huid door, olie daarentegen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt sterk van de duur van de hitte, en de omstandigheden af.

een druppel heet frituurvet hoeft niks achter te laten als hij er snel afgeveegd wordt.

Doop jij echter je vingers een tijdje in een glas water van 50 graden, loop je zeker kans op een 1e graads brandwond.

Toegevoegd na 32 seconden:
Omgekeerd is dit ook het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water geeft in het algemeen een diepere verbranding dan olie.
Ik zit al 58 jaar onder de littekens door een kop koffie, maar als ik hete olie op mijn handen krijg is het zo over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zonder littekens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel, water van 100 graden celsius is gas, dat koelt heel snel af ;) olie daarentegen is nog vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is even heet dus allebei even erg. Als je het snel onder de koude kraan houd gaat het er weer vanaf dus niks is erg er !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de veel lagere viscositeit (stroperigheid) zal water in korte tijd inderdaad verder in de huid doordringen, een groter oppervlak aan huid te verbranden en sneller warmte afgeven dan olie. Het is een wat hypothetische vraag omdat olie doorgaans veel heter gebruikt wordt dan bij 100 graden Celsius. Dat is de reden waarom er relatief toch veel brandwonden door ontstaan. Overigens verdampt water bij temperaturen boven de 100 graden waardoor stoom ontstaat. Die kan zeer ernstige brandwonden veroorzaken, zeker oververhitte stoom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water (100 celcius) glijd door. Dan verbrand je nog meer. Olie blijft zitten.