Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar loop je een ernstigere brandwond van op? Frituurolie van 100 graden Celsius of water van 100 graden Celsius?

Ik had hier vandaag een discussie over met mijn techniek leraar, hij beweerde dat water dieper doordringt in de huid waardoor je een ernstigere brandwond krijgt, ik zei daarintegen dat frituurolie aan je huid blijft zitten en je daardoor een ernstigere brandwond krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Water geeft inderdaad veel heftigere brandwonden dan olie. Helaas heeft je leraar techniek gelijk.
Water koelt minder snel af dan olie en dringt inderdaad dieper in je huid. Olie blijft liggen en koelt sneller af, dit geeft dus mindere brandwonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat water dieper in de huid doordringt is onjuist. Juist olie dringt in de huid door omdat het 'vet' d.w.z. lipofiel is, net als de huid. Water verdampt sneller van de huid, waardoor de huid sneller droog is, maar trekt er nauwelijks in.

Andere antwoorden (9)

Water is veel erger dan frituurolie.
Olie verliest sneller zijn energie (lees: hitte) dan water.
Dus krijg je van water een ernstiger brandwond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan mij ook in uw antwoord vinden,dat olie ernstiger is daar ze blijft plakken.
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Frituurolie verliest sneller zijn warmte, maar aan de andere kant doordringt het de huid beter dan water. Je techniekleraar heeft ongelijk over dat water dieper in de huid doordringt. Water dringt vrijwel niet in de huid door, olie daarentegen wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt sterk van de duur van de hitte, en de omstandigheden af.

een druppel heet frituurvet hoeft niks achter te laten als hij er snel afgeveegd wordt.

Doop jij echter je vingers een tijdje in een glas water van 50 graden, loop je zeker kans op een 1e graads brandwond.

Toegevoegd na 32 seconden:
Omgekeerd is dit ook het geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water geeft in het algemeen een diepere verbranding dan olie.
Ik zit al 58 jaar onder de littekens door een kop koffie, maar als ik hete olie op mijn handen krijg is het zo over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zonder littekens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel, water van 100 graden celsius is gas, dat koelt heel snel af ;) olie daarentegen is nog vloeibaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is even heet dus allebei even erg. Als je het snel onder de koude kraan houd gaat het er weer vanaf dus niks is erg er !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de veel lagere viscositeit (stroperigheid) zal water in korte tijd inderdaad verder in de huid doordringen, een groter oppervlak aan huid te verbranden en sneller warmte afgeven dan olie. Het is een wat hypothetische vraag omdat olie doorgaans veel heter gebruikt wordt dan bij 100 graden Celsius. Dat is de reden waarom er relatief toch veel brandwonden door ontstaan. Overigens verdampt water bij temperaturen boven de 100 graden waardoor stoom ontstaat. Die kan zeer ernstige brandwonden veroorzaken, zeker oververhitte stoom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water (100 celcius) glijd door. Dan verbrand je nog meer. Olie blijft zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding