jongeren onder zonnebank ?

ik heb 2 kids,1 bijna 18,lichte huid,verbrand redelijk snel,de ander bijna 16,verbrand niet zo snel alleen decollete heel snel,ik begin altijd 4 weken van te voren met een broncecarecapsules(voor pigmentopbouw),we smeren ons s'morgens bij het opstaan meteen in met factor 30,en op gevoelige delen,neus,voorhoofd,enz zelfs met 50,en daarna om de 2 uur,en natuurlijk als we uit het water komen,regelmatig uit zon,op heetste uren gaan we lunchen.Ze gaan echt niet meer met t-shirtje lopen.
Desondanks verbranden de kids toch,en ze beginnen nu toch de leeftijd te krijgen dat ze dit zelf in de gaten moeten houden.
Ik weet dat zonnebank niet goed is,maar in 1 keer overdosis zon bij 40 graden ook niet.
Wat zou nu toch beter zijn,1 weekje van te voren elke dag 5/10 minuten onder zonnebank,of meteen de zon in,alletwee niet beste oplossing,maar wel vraag wat reeel is,stof tot nadenken geeft.
Weet hier iemand een antwoord op,ervaring,kundigheid ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Kinderen (in het algemeen, ik snap dat jouw kind bijna 18 is) horen niet onder de zonnebank. Je moet sowieso voorzichtig zijn met UV straling bij kinderen omdat dit huidproblemen en verhoogde kans op huidkanker kan veroorzaken.

Expres verbranden om een laag op te bouwen is niet slim. Je huidcellen worden geprikkeld om te delen en kunnen ontregeld worden. Een factor dat huidkanker kan veroorzaken, zeker bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Daarnaast moet je maar eens kijken bij ouderen die altijd zonnen. Die krijgen een hele taaie leerachtige huid. Het wordt er niet mooier op.

Als je onder de zonnebank bruin wordt, dan krijg je een dun bruin laagje. Je huid wordt echter niet dikker, zoals door bruin te worden onder de zon. Dat heeft te maken met twee soorten UV straling, UV-A en UV-B. Als je aan zonlicht wordt blootgesteld maakt je huid in reactie op deze UV-A en UV-B straling een dikkere huid aan ter bescherming en worden pigmenten aangemaakt om je huid nog meer te beschermen. Zonnebanken bevatten nauwelijks tot geen UV-B straling (maar goed ook, want die dringen ook nog dieper door).

Wat je wél zou moeten doen is de huid beschermen, op de manieren die je al aangeeft. Vooral je oren, nek, decollete. Shirtjes aan en petjes op. Het helpt allemaal echt wel. Als factor 30 niet helpt, dan kan je nog hoger proberen. Rond 12 uur sowieso niet in de zon liggen. En zonnebrandcreme moet je vaak opnieuw smeren. Wat kan helpen is een polsbandje met een UV meter.

Maar een kind van 16 of 18 kan je denk ik alleen maar vertellen wat verbranding doet. Ze maken hun eigen keuzen. Ik zou ze wel afraden om onder de zonnebank te gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Quote huidarts: "Aangezien zonnebanken voornamelijk UVA-licht uitstralen en vrijwel geen UVB-licht, beschermen zonnebanken niet tegen zonverbranding. "

NB. Je geeft aan dat je kinderen zwemmen. De meeste zonnebrand gaat er toch af in het water (door schuren of het laat los van de huid). Door de schittering van het water is de UV sterkte toch al erg hoog.

Waarom ik fel tegen de zon ben gekant is omdat ik rond mijn 16 ook altijd bij mijn benen (enkels) verbrande tijdens het zonnen. De vellen hingen erbij en we gebruikten soms factor 6-8 of zo. Dat vonden we al hoog in die tijd.

Ik ben nu 41 en heb op die plekken blijvende pigmentatie (dus vlekkerig). Gelukkig geen kanker, maar fraai is het niet. Ik ben er van overtuigd dat er een relatie is met het zonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om dit soort bandjes: http://www.interpolispreventiewinkel.nl/preventie-veilig-wonen-persoonlijke-veiligheid-tijdens-vakantie-beschermingsmiddelen-hokra-uv-bandjes.htm Zie ook Google als je zoekt op UV bandje. Het is met name voor ouders van kinderen om niet te vergeten weer zonnebrand te gebruiken. Maar je vroeg met name naar een wetenschappelijk antwoord over wat beter is. Vanuit mijn vakgebied (medische biologie) weet ik dat met name zonnebanken alleen UV-A licht bevatten en zorgen voor pigmentatie (donkere huid). Het beschermd wel iets tegen verbranden, maar zorgt ervoor dat UV-B in buitenlicht nog steeds diep kan doordringen. UV-B bevordert de aanmaak van een dikkere laag cellen die ook bescherming bieden. Overigens is zon en zonnen zelf natuurlijk helemaal niet slecht. Door zonlicht maak je vitamine D aan en de kankerstichting is er vorig jaar nog van teruggekomen dat zonnen altijd slecht is (dat was voorheen het standpunt) en geeft aan dan zonnen andere soorten kanker weer helpt voorkomen. Verbranden is echter nooit goed. Je kunt ook rekening houden met de intensiteit: UV straling is het hoogst in de bergen, nog hoger in de bergen met sneeuw, aan het strand, zwembad en vooral ook rond 12 uur in de middag. Bij bewolkte lucht is er minder UV dan bij onbewolkte lucht. In de schaduw en achter glas heb je minder UV straling.

Andere antwoorden (4)

De een verbrand nou eenmaal sneller dan de ander. Goed insmeren helpt altijd en als je toch verbrandt probeer dan gewoon uit de zon te blijven.

Dhr. Prof. Possel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is 1 keer goed verbranden in de zon slechter dan kuur zonnebank vooraf. Zou echter 3 weken vantevoren beginnen en dan 2 x per week 10 minuten. Er moet zowiezo 48u tussen zitten per bezoek aan de zonnebank. Bij mij werkt het perfect, ook recent in Aruba nauwelijks verbrand terwijl de zon daar loodrecht boven je staat rond de middag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder de 20 zou je inderdaad niet onder de zonnebank moeten. Dat je op Aruba niet verbrand bent kan ook aan andere factoren liggen. Je bent met zonnebank bruin niet echt goed beschermd omdat je huid niet dikker is.
ik zou naar een erkende zonnebankstudio gaan. Die allemaal verschillende sterktes aan banken hebben. Je hebt namelijk ook studio's met alleen zonnekanonnen. Je krijgt dan advies op maat en kan dan veilig (zonder te verbranden) een mooi bruin kleurtje en een goede ondergrond voor vakantie opbouwen.
Ga niet zomaar naar een willekeurige studio maar een erkend. ( die zitten bij een speciale vereneging)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het sowieso niet doen. Zonnebank bruik kleurt je huid, maar beschermd nauwelijks.
Je theorie klopt als een bus, ware het niet dat je 18 moet zijn om uberhaupt onder de zonnebank te mogen. Heeft met het groeiproces
-->of iets dergelijks<-- te maken hebben ze mijn zusje van 17 ooit verteld. Ze mocht niet. Punt uit. Kennelijk hadden ze een goede reden om haar te weigeren..