Dromen ervaren wij in een andere dimensie van ons bewustzijn en kunnen er daarom vaak in onze "gewone" dimensie geen kaas van maken.

We keren terug in ons innerlijk sluiten ons af van alles om ons heen.

Er zijn zoveel verhalen van dromen die ons kunnen waarschuwen voor dingen in de toekomst dat ik dat alleen maar kan zien als "je voortbewegen in een andere dimensie en zodoende veel meer instaat bent tot dingen in tegenstelling tot je wakkere staat.

Sommige beweren dat onze "dromenwereld" de echte wereld is en onze wakkere wereld slechts een soort matrix! maar goed denk niet dat je DAAR wat aan hebt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als je droomt verwerken je hersenen dingen waar je, soms onbewust, je mee bezig houdt.
ze zetten alles als het ware op een rijtje.
zou je niet kunnen slapen/dromen, dan heeft dat gevolgen voor je geestelijke gezondheid.
dromen is dus noodzakelijk om je goed te blijven voelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat is een vraag waarop niet zomaar geantwoord kan worden, de meningen hierover zijn namelijk enorm verdeeld. De Oude Grieken dachten bijvoorbeeld dat er zieke organen in je lichaam waren die zich als je droomde 'bewogen' om je te vertellen dat je niet in orde was. In die tijd hadden ze zelfs tempels voor de Griekse God van de geneeskunde Asklepios waar de zieken een nacht tussen tandloze slangen door konden brengen. Ze zouden een droom krijgen waarin Asklepios zelf hen zou vertellen wat ze moesten doen om beter te worden. En het werkte, omdat de mensen er heilig van overtuigd waren dat ze zo'n droom zouden hebben, kregen ze die ook. In de Middeleeuwen werd aangenomen dat dromen veroorzaakt werden door trillingen van een of andere zenuwvloeistof die zich in het brein bevond. Dacht men in Griekenland nog dat dromen een bepaalde betekenis hadden, in de Middeleeuwen werden ze afgedaan als compleet nutteloos. Pas tegen het einde van de negentiende eeuw, toen men er inmiddels achter was gekomen dat de slaap meerdere fasen had, begon men te zoeken naar een psychologische verklaring voor de inhoud van dromen. De Neuroloog/Psychiater Sigmund Freud is heel beroemd geworden met zijn voor die tijd zeer gewaagde theorieën. De hoofdgedachte van Freud's bevindingen was dat dromen de functie hebben om de slaap te bewaren en ervoor te zorgen dat de dromer niet wakker wordt. Je kent dat soort dromen wel: de wekker is gegaan, je weet dat je op moet staan en toch val je weer in slaap. Dan droom je vaak dat je opstaat, naar je werk gaat ... enzovoort. En vervolgens heb je je verslapen. Ook de Zwitserse Psychiater Carl Gustav Jung heeft veel onderzoek gedaan naar dromen. Als leerling van Freud was hij in grote lijnen wel met zijn leermeester eens, maar hij dacht ook verder. Hij geloofde dat er, behalve de dierlijke behoeften van een mens, ook diepere betekenissen zaten onder de eerste 'laag' van de droom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn interpretatie:
Dromen ontstaat als je hersenen alle gedachten en geheugens van kort en middellange termijn doorlopen om te kijken wat er in het lange termijn geheugen moet blijven. Door de zenuwbanen te benutten worden de banden tussen de hersencellen sterken, en versterkt het geheugen. Echter, dit betekend wel dat ze onbewust ervaren worden. Dit leidt tot dromen.

Om dit process te doen terwijl je wakker bent is onhandig, omdat je dan nieuwe input gaat mixen met input die verwerkt wordt. Daarom gebeurd het tijden de slaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dingen die je overdag bewust op de achterzijde schuift komen in het onderbewustzijn als je slaapt naar boven. Dan kun je ze niet meer tegenhouden. De intensiteit van de dromen hebben dan met de situatie te maken hoe je je op dat moment voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is mijn lievelings site qua dromen.
je kan opzoeken wat jou droom betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb soms de meest bizarre dromen die nergens op slaan maar ik heb ook twee keer in mijn leven een voorspellende droom gehad.Ik werd s'morgens wakker en mijn ogen waren nat van de tranen.Mijn man vroeg wat er toch was.Ik zei dat ik zo'n vreselijke droom had gehad en dat het allemaal zo echt leek.Ik droomde dat een vrachtwagenchauffeur met pech zijn auto op de vluchtstrook neer zette. Bij het uitstappen kwam hij echter zo ongelukkig ten val dat hij op de rijbaan terecht kwam.Hij werd door meerdere auto's overreden en stierf ter plekke. s'avonds moesten we bij de buren op visite en toen kregen wij het verhaal te horen dat de buurman heel laat thuis was gekomen omdat er een ongeluk was gebeurt.Het was inderdaad precies het verhaal wat ik gedroomd had.Wat het nut is van die droom begrijp ik niet.
Soms heeft een droom echter wel degelijk nut.Zo werd ik voorbereid op de dood van onze hond.In mijn droom zag ik dat we allemaal huilden en we stonden om een heel klein kistje.Een paar dagen later is onze hond overleden.Ook droom ik heel vaak van dierbaren die zijn overleden.Mijn schoonmoeder was pas overleden en ik zag haar in mijn droom naar me toe komen met een prachtige bos bloemen.Ze zei"het is hier zo mooi,je ziet hier de mooiste bloemen,ik zal je er wat plukken en ik ben helemaal weer beter".Voor de rest droom ik vaak over dingen die ik overdag heb meegemaakt soms in de raarste vormen.Als ik bv erg druk ben geweest ben ik dat in mijn dromen ook.Dan ben ik nog steeds aan het schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen hebben als functie om zaken te verwerken, een plek te geven en op een rijtje te zetten.
Mensen die niet dromen kunnen ook heel ziek worden.

Ik denk bovendien dat via dromen soms een poort wordt geopend naar een andere wereld, waardoor we in droomtoestand soms een kijkje 'om de hoek' mogen nemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op deze manier maken we soms contact met overleden dierbaren, of komt er een voorspelling tot ons.

Tenslotte denk ik dat in droomtoestand mensen soms ontvankelijk worden om signalen te ontvangen van andere mensen. Vaak zijn dit noodsignalen.
Ik heb dat zelfs enige malen meegemaakt.

zo droomde ik als kind van 10 een keer over een riviercruiseschip op een rivier in Afrika. Het schip zonk en de mensen werden opgevreten door de krokodillen.
In een naburig dorpje hoorden de inwoners het gillen van de mensen die opgevreten werden.
Ik vertelde ' s morgens de droom aan mijn ouders.
' s avonds zaten we naar het journaal te kijken, en daar kwam exact het nieuws dat ik die nacht gedroomd had.
Er kwamen ook beelden uit het dorp, en ik herkende dat dorp dus ook!
Ik ben nu 45, maar dat vergeet ik nooit meer.