uwv: ziektewet of wao of allebei? Ik ben de draad kwijt. In 2003 heb ik ongeluk gehad waarbij ik een rugbeschadiging heb opgelopen.

altijd klachten aan overgehouden en helaas nooit meer op oude niveau gefunctioneerd. In 2004 werd mij wegens aanhoudende arbeidsongeschiktheid door artsen geadviseerd een revalidatietraject te volgen. het uwv keurde mij met die kennis op datzelfde moment 100% arbeidsgeschikt (toen nog na 1 jaar). Verloor daardoor destijds vaste baan. 8 maanden gerevalideerd en werken daarna weer geleidelijk opgebouwd.

In een hoger beroep zaak is mij uiteindelijk in 2009 een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100% toegekend.
In de periode 2006-2010 heb ik parttime gewerkt.

Sinds januari 1010 opnieuw uitgevallen. Deels zelfde klachten, maar groot aantal klachten en complicaties bijgekomen.

Sinds maart geen werkgever en weer te maken met het uwv. gevraagd mij de volledige wao uitkering weer toe te kennen. Doen ze inmiddels, maar uitkering is ontzettend laag omdat ik indertijd pas 28 was en ik daardoor het vervolgdagloon krijg. Ik kom uit op zo'n 1000 euro netto

ook door medewerker uwv zw gebeld, zei dat ging doorverwijzen wao uitbetaling vanwege 80-100% afkeuring +zelfde klachten. Zij zei me ook dat er misschien nog een aanvulling / verrekening met de ziektewet zou komen. Wat in mijn geval gunstig zou zijn, omdat ik dan 70% van mijn laatste loon zou krijgen. zou ik 104 weken recht op hebben.

Maar uwv maakt nu zowel een wao uitkering 1000 euro en 70 % ziektewet uitkering over. Heb ook 2 toekenningen. Dat kan niet kloppen volgens mij. Waar heb ik nu recht op en wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeer subjectief natuurlijk. Ik weet niet wat voor werk je deed en hoe oud je bent? En het is geen antwoord op mijn vraag overigens. 1000 euro netto is niet veel als je kostwinnaar bent, vastzit aan een hypotheek in Amsterdam en vaste lasten van 1500 euro hebt . Is overigens ook ver onder het minimum loon, dus om dat nou een fantastisch inkomen te noemen.... overigens heb ik ook altijd zeer hard gewerkt, ook toen het eigenlijk niet meer ging. en mis mijn werk ontzettend. hoop ook niet te lang in uitkering te hoeven blijven, maar voor nu heb ik wel een inkomen nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het ver onder het minimum inkomen zal liggen hoor. 1000 euro netto is niet heel veel maar ook zeker niet onder het minimum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Blont, veel dank voor je tip mbt Marcel. ik heb daar meteen een bericht geplaatst. De wao uitkering is zo laag (al is dat dus discutabel volgens anderen) omdat ik nog zo jong was toen ik arbeidsongeschikt raakte. Namelijk 27. Je krijgt dan niet eerst een loon gerelateerde uitkering (dagloon). Als je ouder bent krijg je eerst een jaar of langer (tot 6 jaar, hoe ouder, hoe langer) 75% van je voormalige dagloon. En ga je pas daarna naar een vervolguitkering. Maar dus niet als je onder de 32 bent. Dan ga je meteen naar de vervolguitkering met het bijbehorende vervolgdagloon. Het vervolgdagloon is gebaseerd op een heel ingewikkelde berekening en gaat uit van het minimum loon + een aanvulling. Ter illustratie: mijn toenmalige dagloon was 134 euro en mijn vervolgdagloon met inflatie nu 91 euro. En van die 91 euro krijg ik dan 75% minus vakantiegeld aftrek is een vervolgdagloon van 63 euro. Dat scheelt dus nogal. De zw is wel gebaseerd op wat je het laatste jaar voordat je ziek werd verdiende. In mijn geval een dagloon van 124 euro en daar dan 70% van. Ze gaan er bij de wao misschien van uit dat je als je jong bent nog geen gezin oid te onderhouden hebt. Maar ik ben nu 36 en heb dat wel. Of misschien houden ze de wao laag omdat het in principe een uitkering is die tot je 65ste doorloopt. En de overheid dus veel geld kan gaan kosten. Ik weet het niet. Ja, ja, makkelijker kunnen we het niet maken, moeilijker wel ;-) Groet, Maaike

Antwoorden (2)

Misschien een letsel schade jurist inschakelen/ of rechtbijstand. Deze juristen zijn er in gespecialiseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wat aan de link die ik toevoeg. Er zit ene marcel op dat forum die bij het uwv werkt en die kan je misschien wel een en ander uitleggen als je deze vraag hem voorlegt.

Ik snap niet zo goed waarom je uitkering nu zo laag zou zijn. Heb je wel al die jaren een uitkering ontvangen dan? Die is toch elk jaar met de inflatie mee omhoog gegaan neem ik aan?

Heel veel succes en ik hoop dat je eruit komt!