Hoe lang mag je niet eten als een kies is gevuld?

Ik kom net van de tandarts en vroeg me af hoe lang ik niet mag eten en drinken na het vullen van een kies. Natuurlijk ga ik niet op antwoord wachten, maar wellicht is het in het algemeen een interessante vraag. Dan wil ik ook graag weten waarom dat zo is.

Toegevoegd na 11 minuten:
toevoeging: Is er verschil tussen eten en drinken? Bijv. Hete drank?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
132.5K

Het beste antwoord

Vroeger, toen er nog amalgaamvullingen werden gebruikt, moest je een paar uur wachten. Dat was de tijd die het amalgaam nodig had om uit te harden.

Drinken mocht wel meteen, omdat dat geen druk op de vulling veroorzaakt, en dus niet kan leiden tot scheurtjes of breuken.

De huidige composietvullingen worden uitgehard met UV-licht. Die vullingen zijn al volledig hard op het moment dat je opstaat uit de stoel van de tandarts.

Mijn tandarts zegt dat ik direct alles mag eten; in principe zou ik zelfs harde nootjes kunnen eten (die zijn berucht onder tandartsen omdat ze hoge puntbelastingen veroorzaken). Puur voor de zekerheid, en omdat ik best even zonder harde nootjes kan, zou ik een uurtje kunnen wachten voordat ik die dingen ga knabbelen. Maar nodig is dat niet.

Je kunt makkelijk zien of je een composietvulling hebt gekregen: die zijn namelijk wit, terwijl de amalgaamvullingen grijs waren.

Het uitharden van de composietvulling kun je ook duidelijk merken. De tandarts gebruikt daarvoor een soort lichtpen. Je ziet duidelijk het blauwachtige licht dat daaruit komt. De meeste modellen geven door middel van een goed hoorbaar piepje aan wanneer de belichtingstijd is verstreken. Afhankelijk van de vulling (gaatje, of één of meer vlakken (zijkanten) van de kies) geeft mijn tandarts steeds één of twee doses met de uithardingslamp. Ik hoor dan dus één of twee piepjes voordat ze het ding uit mijn mond neemt en verdergaat met "knutselen".

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie net je toevoeging over hete dranken.

Dranken kunnen helemaal geen kwaad voor de vulling. Die is toch al uitgehard, en eventuele uitzetting of krimp krijg je later ook wel, dus dat maakt niet uit. Het materiaal is sowieso voldoende elastisch.

Afhankelijk van hoe dicht het boorgat bij de zenuw is gekomen, kan het gebeuren dat je extra gevoelig bent voor warmte en kou. Dat is dan wel onaangenaam voor jou, maar voor de vulling maakt het niet uit.

Het kan ook gebeuren dat je gevoeliger bent voor aanraking en druk, of zelfs dat je sowieso gevoelig bent, ook zonder enige aanraking. Dat trekt met een paar uur wel weg. Als je pech hebt duurt het een dag, of soms zelfs zo'n vier dagen.

Ook je tandvlees kan gevoelig zijn doordat het wat is beschadigd tijdens de behandeling van een dieper liggend gaatje. Ook dat gaat na een paar dagen weg, en het heeft niets met de vulling te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel volledig. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en volledig antwoord en het klopt allemaal. Het verschil zit inderdaad in het gebruik van amalgaam of composiet. Ik heb zelf altijd het meeste last van het tandvlees omdat er tijdens het vullen een soort huisje omheen wordt geplaatst. Dat drukt vrij hard in het tandvlees.

Andere antwoorden (7)

Ik heb altijd begrepen dat je gewoon alles mag eten; De vulling wordt gehard met UV licht en is klaar na de behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had je beter aan de tandarts kunnen vragen :)

Mijn tandarts zegt altijd dat ik zekerheidshalve even een half uurtje moet wachten met eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, misschien doe ik dat nog wel ter controle ;o) Maar in het algemeen is het misschien ineterssanter waarom dat beter is, of niet hoeft.
Normaal gesproken kun je de kies direct weer gebruiken en er alles mee eten. Het zou kunnen zijn dat de kies voor temperatuurschommelingen nog gevoelig blijft.

Wanneer sprake is van een verdoving is het verstandig te wachten tot deze is uitgewerkt, omdat je anders op je lip of wang kunt bijten.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik kwam nog wat interessante info tegen mbt de verschillende vulmaterialen en wel of niet meteen eten:

Composiet is een witte vulling en dit lijkt een beetje op klei. Deze vulling wordt hard d.m.v. speciaal licht. De witte vulling plakt vast aan de tand zelf. Amalgaam is een grijze vulling van zacht metaal dat na 24 uur vanzelf hard wordt. Deze vulling klemt vast in de tand, de tandarts moet hierdoor dus anders boren dan bij een composiet (witte) vulling.

Een composiet (witte) vulling is na het vullen dus meteen hard, je kunt meteen eten en drinken. De grijze vulling wordt hard na 24 uur, je mag dus een tijdje niet eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is ook verteld dat je meteen mag eten. Maar ik vind het zelf nooit prettig voelen. De eerste paar uur voelt het alsof je vulling eruit steekt en nog moet afslijten, ik neem altijd wel meteen een kauwgommetje, en na die tijd ga ik pas weer echt eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag gelijk weer eten of dronken.
de tandarts zegt wel altijd ''''ga nou iet gelijk op een appel bijten''''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag alles eten, maar ga niet op een zuurtje lopen knarsen zou ik zeggen.
Heet en koud maakt tegenwoordig niet meer uit (vroeger wel, met die zwarte rotvullingen!)
Dus: Hou het ff een paar uur bij wat zachter voedsel, daarna kun je weer gewoon lekker alles eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken mag je gelijk gaan eten en drinken.

Behalve wanneer een verdoving is gebruikt dan moet je wel wachten tot de verdoving is uitgewerkt. En alleen maar omdat dan de kans bestaat dat je je wang kapot kan bijten.