Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er aan de hand

Ik word supersnel rood als ik ook maar een conversatie met iemand aanga, weet ook vaaknniet wat ik moet zeggen. Dit geldt ook voor sollicitaties of als ik ergens langs moet. MAAAR. dit is nooit het geval als ik met iemand (het zijn er weinig, 4 mensen ofzo) ben .. Dan ben ik een totaal ander persoon, ik durf opeens alles. Hoe
Kom ik hier vanaf???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Gewoon jezelf zijn en blijven. Bloos maar een keer in vreemd of bekend gezelschap; ze schieten je niet dood hoor, als dat gebeurt. Iedereen heeft zo z'n onzekerheden, de een kan het beter maskeren dan de ander. Blijkbaar kun jij dat minder goed: dan ga je blozen. So what? Kwetsbaarheid tonen is ook een kracht.

Ga er maar boven staan. Bekijk het eens van een afstandje en lach erom. Dikke kans dat je nooit meer een rooie kop krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima reactie
Dat is pure onzekerheid,ik heb dat namelijk ook.
Misschien zelfs faalangst als je het tijdens een sollicitatiegesprek hebt,bang om het verkeerde te zeggen...
Om er vanaf te komen is moeilijk,althans ik probeer me er ook overheen te zetten als het mij overkomt maar het lukt me telkens niet :-(

Je zou gewoon de onzekerheid vanaf je af moeten gooien maar ja als je dat hebt is het erg lastig om het opzij te zetten.

Bij een sollicitatiegesprek moet je can tevoren gewoon zeggen dat je nerveus/zenuwachtig bent,dat helpt wel ;-)

Succes !!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat je bij 4 personen 'anders' bent. Maar ik denk dat je dan juist 'jezelf' bent en in alle andere gevallen 'anders'.
Mijn tip: zoek uit wie je bent en wees vooral JEZELF.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het blozen kan je helemaal niets doen. het is een lichamelijke reactie.
Als je er moeite mee hebt dat mensen je zien blozen, kan je gewoon uit leggen dat je er niet aan kan doen en dat het gebeurt dat als je een beetje gespannen bent. mensen hebben daar zeker begrip voor.
En daar bij is het een mooie gespreks opening.
En die 4 personen waar je het niet bij hebt zijn waarschijnlijk de mensen waar jij je op je gemak bij voelt. Dus bij hun is je zelfvertrouwen groot. Nu moet je een manier om je zelf vertrouwen te vergroten.

Zelf heb ik dat gedaan door met te realiseren dat andere mensen niet beter zijn dan ik. en dat ik ook best goede ideeën heb.
Maar je moet zelf uitvogelen hoe je dat kan doen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talloze mensen hebben in dat soort situaties last van blozen. Vaak verdwijnt het vanzelf naarmate je ouder wordt. Maar ook volwassenen zie je soms, tijdens een interview op tv, rood kleuren.
Het kan verschillende oorzaken hebben: (sociale) verlegenheid, faalangst (dus angst om fouten te maken), teveel op jezelf letten etc.
Zelf had ik er vroeger ook last van. Totdat ik tijdens een bespreking naast een oudere collega zat die ik enorm respecteerde. Terwijl ze sprak, vloog er per ongeluk wat spuug uit haar mond op tafel. Toentertijd was dat in mijn ogen zo ongeveer het ergste wat je tijdens een vergadering kon overkomen. Beslist een reden om knalrood te worden en je diep te schamen! Maar de collega zei heel nonchalant: "Sorry, ik spuug", veegde de druppel van tafel, en ging verder met haar verhaal. Het heeft mij geleerd dat "fouten maken" (als je het zo mag noemen) geen afbreuk doet aan de persoonlijke waardering die anderen voor je hebben. Iedereen maakt "fouten"; op het moment dat je jezelf en je "fouten" kunt relativeren, verdwijnt je (angst om te) blozen vanzelf. Probeer eens de grappige kant ervan in te zien wanneer je in gezelschap van anderen iets "doms" zegt of doet. En probeer het met een grapje te relativeren. Leer dat je fouten mag maken, en leer te lachen om je eigen fouten. (Dat doet me trouwens denken aan het wijze gezegde: "Wie kan lachen om zijn eigen fouten, heeft z'n leven lang plezier").
Er is overigens een leuke manier jezelf te trainen om met (dit soort) verlegenheid om te gaan: probeer elke dag eens een "onbekende" op straat of in de winkel aan te spreken. Gewone dingen, zoals over het weer of "Wat heeft u een leuke tas". Je zult al snel merken dat mensen daar heel positief op reageren!
(Lees meer...)
Pieter2011
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing