Wie kent er bepaalde behandeling methodes ter voorko ming van een (lumbale) discus hernia ?

Mijn vrouw zit al een drietal weken geplaagd met pijn in de onderrug nadat zij werd behandeld door een osteopaat
In plaats van te verbeteren, heeft zij nu meer pijn dan daarvoor ! In het ziekenhuis werd een CT-scan genomen en denkt men in de richting van degeneratief discuslijden ?
Mijn vrouw is maar 62 jaar, is dit normaal voor deze leeftijd
? en wat kan hieraan gedaan worden, want de pijn straalt ook uit naar het linker onderbeen en haar voet gaat in slaap ! Wie kan ons helpen met nuttige adviezen ? Alle suggesties zijn welkom !!

Mvg,

Karel8158

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

hallo, mijn buurvrouw loopt ermee bij een giropractor, die heeft haar wervels rechtgezet, en dat werkt goed. minder pijn, en het gaat steeds beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hernia (hnp) komt veel voor tussen 40 en 65 jaar. Zwaar tillen en een slechte houding maken de kans op een hernia dus groter, maar het is niet zo dat je het altijd kunt voorkomen door je rug maar niet zwaar te belasten: iedereen kan het krijgen. Voorkomen kan dus niet altijd.

Degeneratief discuslijden betekent dat er was slijtage is van de tussenwervelschijven, en dat is op haar leeftijd heel normaal. Bij uitstraling tot onder de knie denk je toch eerder aan een hernia of een ander soort beknelling, maar dat is uiteraard aan de artsen om verder uit te zoeken.

Op dit moment kun je denk ik niet heel veel doen, eerst zal duidelijk moeten zijn wat er precies aan de hand is. Ik zou in elk geval tot die tijd géén dingen op eigen houtje gaan proberen, en al helemaal niet op gebied van osteopathie of chiropraxie. Dat soort behandelmethodes kúnnen soms helpen bij klachten, maar als er mogelijk een zenuw bekneld zit, kan onoordeelkundig gebruik van bepaalde manipulaties zelfs leiden tot verlammingen. Allereerst zal duidelijk moeten zijn wat er precies aan de hand is: zit er een zenuw bekneld? Zo ja, op welk niveau? Dan pas kan er gesproken worden over de behandeling.

De klachten van een hernia gaan bijna altijd vanzelf over. Tegenwoordig wordt er alleen nog maar geopereerd bij ernstige uitvalsverschijnselen zijn, óf wanneer na een bepaalde tijd er nog geen enkel herstel is. Er is namelijk gebleken dat patiënten die niet zijn geopereerd, het op lange termijn minstens zo goed doen als patiënten die wel zijn geopereerd. Behandeling bestaat nu dus veel meer uit bewegingsadviezen, fysiotherapie, indien nodig pijnmedicatie, en: afwachten.

Als er geen hernia is maar haar klachten komen door slijtage, zal ook fysiotherapie een eerste stap zijn. Door de spieren van de rug en de buik te verstevigen, komt er minder druk te staan op de wervels, en verminderen de klachten. Een ergotherapeut kan ook advies geven over het gebruik van bepaalde hulpmiddelen, een goede zithouding, en meer. En als de pijn onhoudbaar is, zal er met medicatie of andere pijnbehandelingen geprobeerd worden om de pijn zoveel mogelijk te onderdrukken. De huisarts of neuroloog kan eventueel verwijzen naar een pijnpoli, waar een pijnspecialist in bepaalde gevallen zelfs bepaalde pijnzenuwen kan blokkeren, zodat er geen pijnsignalen meer worden doorgegeven in een bepaald gebied. Maar eerst zal dus de diagnose duidelijk moeten zijn. En uitstraling en doofheid moet altijd goed beoordeeld worden.