kun je sneller doof worden als je vaak uitgaat (naar disco's)?

aangezien je altijd nadat je naar een disco bent geweest een piep in je oor hebt , lijkt me dit niet echt goed voor je gehoor, maar kan dit echt zo erg zijn dat je sneller een gehoorapparaat moet of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja zeker. Die piep in je oor betekend al dat de muziek veel te hard stond. Het nare van een gehoorbeschadiging is dat je gehoor onherstelbaar wordt beschadig. Lees dit artikel eens door:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=76

Toegevoegd na 47 seconden:
(betekent met een t!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Oja! Vaak naar de disco of een concert gaan waar harde, maar dan ook heel harde muziek wordt gemaakt is slecht voor je gehoor.
Het is bekend dat veel jongelui tegenwoordig een gehoorbeschadiging hebben opgelopen door dit soort concerten.
Altijd oordoppen indoen. Dat scheelt al heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en dat gebeurt ook. Tegenwoordig zie je steeds meer jongeren met een gehoorprobleem.

Telkens als je blootgesteld wordt aan te harde geluiden, beschadig je je gehoor. Een piep in het oor betekent ook een gehoorbeschadiging. Dat hoeft niet direct ernstig te zijn, maar beter worden doet het nooit meer.

Mensen die in discotheken werken dragen ook allemaal speciaal aangemeten hoorbeschermers. Zij horen de muziek veel minder hard, maar kunnen wel communiceren met klanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehoorbeschadiging treed bij 80 dB op, na 4 uur. In discoteken is het geluid 130 dB; daar treed binnen 4 seconden permanente gehoorbeschadiging plaats.

Toegevoegd na 56 seconden:
*plaats = op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is het inderdaad zo dat je gehoor door veelvuldig discobezoek beschadigen kan. Frequent discobezoek of het gebruik van discman/mp3-speler veroorzaakt per jaar bij zo'n 25.000 jongeren gehoorschade. Bij langdurige jarenlange geluidsoverbelasting ontstaat een zodanig gehoorverlies dat normaal communiceren al vanaf je dertigste jaar ernstig bemoelijkt kan worden.

Toegevoegd na 42 seconden:
bemoelijkt = bemoeilijkt
Amadea
13 jaar geleden
Ja hoor ik heb in een discotheek gewerkt en een beschadigd gehoor eraan over gehouden. Met een vervelende tinitus (= hoge (piep) tonen horen) erbij. Oordopjes indoen is heel verstandig in deze en had ik dat toen ook maar gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnenin je oor zitten allemaal kleine haartjes.
Deze haartjes staan rechtop, en vangen trillingen (= geluid) op. Elke keer dat je te harde muziek hoort, raken die haartjes beschadigd. Bijvoorbeeld door de oortjes van je MP3 speler, of disco, etc. Als de haartjes beschadigd raken, gaan ze plat liggen, en vangen ze dus ook geen trilling meer op. Over het algemeen gaan niet alle haartjes in 1 keer stuk (wel bijvoorbeeld als er vuurwerk naast je oor kapot knalt ofzo, dan klappen ze in 1 keer allemaal om soms), maar gaan er elke keer steeds meer haartjes kapot. Je gaat steeds slechter horen, tot alle haartjes kapot zijn en er (bijna) geen meer overeind staan, dan ben je volledig doof.

Bij een audicien (zoals Beter Horen, Schonenberg, etc) kun je gehoorbescherming op maat laten maken. Deze verdwijnt bijna geheel in je oor, zodat het niet zichtbaar is. Het is een groot misverstand onder jongeren, dat je met deze gehoorbescherming minder goed zou horen (wat wel het geval is met oordopjes die je gewoon in de winkel koopt). Gehoorbescherming van de audicien is zo gemaakt, dat het alleen de schadelijke trillingen uit het geluid filtert. Je hoort er nog net zo goed mee als zonder. En als je het al te suf vind om met die gehoorbescherming te lopen, moet je eens na denken over hoe suf je het dan vind om gehoorapparaten in te moeten. Die moet je altijd in, niet alleen bij hard geluid, de rest van je leven lang, als je slechthorend wordt van de herrie. Als je pech hebt, wordt je zelfs doof, en heb je ook niks meer aan gehoorapparaten.

O ja, voor er mensen over gaan vallen: met bovenstaande wil ik niet suggereren dat gehoorapparaten per definitie suf zijn! Ik heb zelf toevallig heel coole blauwe ;-) Ik bedoel alleen maar dat als je kon kiezen, niemand ze zou willen. (Ik niet elk geval. Ik zou een miljoen keer liever gehoorbescherming dragen, als ik kon kiezen...)