Wat zijn goede gehoorbeschermers?

Hoe weet je dat het geluid genoeg gedempt is in je oor. Is dat te meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

je kunt otoplastieken laten maken die voldoende geluiddemping geven. Als je googled op 'otoplastieken' dan vind je honderden leveranciers die dit voor je willen maken op specificatie van geluiddemping en passend in jouw oor.
13 jaar geleden
Wie het gehoor wil beschermen én genieten van muziek, kan het beste oordoppen met filters dragen. Deze gehoorbeschermers bieden voldoende bescherming, terwijl de luisteraar nog steeds kan genieten van redelijk onvervormde muziek. Dat is de uitkomst van een vergelijkend onderzoek naar gehoorbescherming door de Consumentenbond. Het onderzoek vond plaats in samenwerking met de Nationale Hoorstichting.

De vuistregel is dat het gehoor acht uur lang zonder risico op gehoorschade een belasting van 80 decibel kan verdragen. Iedere toename van 3 decibel halveert -bij herhaaldelijke blootstelling- de veilige luisterduur. Goede oordoppen kunnen het verschil maken tussen een leven lang genieten van muziek of leven met een constante piep en/of gehoorverlies.
In het onderzoek zijn de voor- en nadelen van de bekendste soorten gehoorbescherming op een rij gezet: schuimdopjes, parapluutjes (rubberen oordoppen met lamellen) zonder filter, parapluutjes met een filter en filteroordoppen op maat, de zogeheten otoplastieken. De otoplastieken scoren het beste maar hebben ook een behoorlijk prijskaartje. Ze zijn verkrijgbaar vanaf € 120,-.