Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom heeft koffie een troostend effect?

Op dit moment is er wat verdriet in mij.
Ik huil dus wat af ;) (en dat vind ik prima, laat het er maar lekker even uitkomen!)
Maar goed, normaalgesproken drink ik één a twee kopjes koffie per dag. Echter op dit moment veel meer.
Je hoort het wel vaker, 'een bakje troost' en bij mij werkt het ook zo.
Hoe komt het dat mensen het drinken van koffie als troostend ervaren?
Zit er een bepaald stofje in koffie? Of is het wat anders?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat de cafeïne in koffie het serotoninegehalte in onze hersenen verhoogt. Serotonine is een hormoon dat welbehagen uitlokt. Het is het hormoon van de levenslust. Ook heeft cafeïne een pijnstillende werking. Hoofdpijn kan in sommige gevallen al verdreven worden door 2 kopjes koffie. In sommige pijnstillers zit cafeïne. In een studie aan de Universiteit van Cardiff werd de invloed van koffie onderzocht op de subjectieve stemmingssituatie. Bevinding: wie koffie had gedronken voelde zich meer ontspannen en gelukkiger dan personen die geen koffie dronken.

Bronnen:
http://vdab.be/magezine/jan06/koffie.shtml

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen speciaal stofje in koffie zit. Alleen leiden de smaak, de temperatuur, het drinken van de koffie, jouw aandacht even af van het verdriet. En dat maakt dus dat je even wat minder verdriet voelt. Voor sommige mensen heeft een sigaret precies hetzelfde effect. Maar dat ligt dan ook niet aan de sigaret of wat erin zit. Sterkte in ieder geval!

koffie kan ook het 'leegte gevoel' een beetje aanvullen. Vanwege de 'verslavende'werking , die iedere koffiedrinker toch licht heeft. (cafeïne) Bij emotionele pijn kan die verslaving wat sterker aanwezig zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100