Waarom krijg ik een loopneus als de ventilator een tijdje op mij gericht staat?

Soms zelfs krijg ik er een beetje keelpijn van, echter als ik de ventilator uit zet trekt het stilletjes weg. Zou je er echter verkouden van kunnen worden als je er lang voorstaat? Je word toch verkouden van een virus en niet van een beetje wind?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Verkoudheid komt inderdaad door een virus. Maar als je lang voor een ventilator staat kan het wel zijn dat slijmvliezen van neus en keel te droog worden. En dat je ter compensatie een loopneus krijgt.
Ook is het zo dat droge slijmvliezen minder goed stof en virussen afvangen, waardoor je die verschijnselen krijgt.
Ook is er aangetoond dat als je teveel afkoelt, er minder bloed naar je "buitenkant" gaat, zoals armen, benen en neus, waardoor de afweer in je neus vermindert, en er meer kans is op infectie. (Toch weer een beetje het ouderwetse kou vatten.)
Maar zo lang het vanzelf wegtrekt is er dus niets ernstigs aan de hand.