Het lichaam trekt bloed uit koude gebieden terug, daarom neemt de zwelling af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het probleem bij zwelling kan zijn dat de bloedvaten dichtgedrukt worden en de doorbloeding daardoor afneemt.
Wanneer deze plek gekoeld wordt, neemt de zwelling af maar blijft het gebied toegankelijker voor bloed welke de ontstekingproducten afvoert en bouwstoffen , energie en zuurstof aanlevert.
Tevens neemt de pijnsensatie door koeling af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet alleen ijs helpt alles wat kouder is help dit komt omdat de Zenuwen dan verdoven, het helpt trouwens alleen als et net gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwelling ontstaat bij een onderhuidse beschadiging, waarbij bloed en weefselvocht uit gebroken vaatjes en weefsel stroomt.
Door de kou trekken de weefsels en de vaatjes zich samen, waardoor de uitstroom vermindert.
Dit doe je de 1e 24 uur.

Daarna kan je de zwelling sneller doen afnemen door wisselbaden : koud en warm afwisselend.
Hierdoor neemt het lichaam de uitgescheiden vochtdeeltjes weer sneller op in de bloedbaan(resorbatie), door de vermeerderde/verbeterde doorbloeding van het betroffen lichaamsdeel.