Heeft een antibiotica kuur invloed op de griepprik?

Was gewoon nieuwsgierig of je tijdens een antibiotica kuur wel een griepprik mag/kunt halen?
Zo nee, hoelang na de kuur dan wel?
En andersom, als je eerst de griepprik hebt gehaald en daarna een antibioticakuur krijgt? Heeft dat invloed op elkaar?

5 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (2)

Hoeft niet, kán wel. Een antibioticakuur krijg je niet voor niets. Je bent dus al ziekelijk en je gaat daar dan een influenzavirus toevoegen. Je zou er ziek van kunnen worden.
Andersom, als je in een eerder stadium de griepprik hebt gehad. heeft je lichaam al antistoffen gevormd. Als je nu een antibioticakuur krijgt zal dat geen invloed meer hebben op de griepprik.
5 jaar geleden
Tijdens een antibioticakuur mag je gewoon een griepprik halen.
Je mag alleen geen griepprik laten zetten als je koorts hebt.
Antibiotica werkt op een infectie/ontsteking in het lichaam.
De griepprik voorkomt een virus.
Kortom, beide hebben geen invloed op elkaar.

Er zijn wel mensen die de griepprik te laat laten zetten.
Zij kunnen het virus dan al onder de leden hebben. Aangezien de incubatietijd wel 14 dagen kan zijn, kun je dan bijvoorbeeld een week later toch de griep krijgen, omdat je het al bij je droeg. Normaal kun je wel last van je arm krijgen en de dag na de prik, kun je je iets minder lekker voelen.

Natuurlijk kan het ook dat je de griep krijgt (virus) en dat dit een infectie/ontsteking in het lichaam veroorzaakt, bijvoorbeeld longontsteking. Dan zul je weer aan de antibiotica moeten.
Maar nogmaals, met antibiotica een griepprik krijgen, geeft geen problemen.
Als je de griepprik hebt laten zetten en daarna bijvoorbeeld antibiotica krijgt voor een keelontsteking, dan heeft de griepprik geen invloed op de kuur.
Toegevoegd op 09 december 2018 19:20: tekst