Hoe bewijs je iemand dat je NIET liegt?

Mijn vriendin heeft in het verleden wat dingen meegemaakt waardoor ze een probleem heeft met vertrouwen. Een paar weken geleden heeft ze het met me uitgemaakt omdat ze ervan overtuigd is dat ik tegen haar lieg. We wonen niet in hetzelfde land en ze denkt o.a. dat ik vreemd ga, wat ik dus niet doe. Ook beschuldigd ze me van allerlei andere leugens die soms zo onduidelijk zijn dat ik niet eens weet waarvan ze me beschuldigd dat ik lieg.
Het is een echt een probleem wat in haar hoofd zit en het maakt onze relatie kapot.
Voor mij is ze toch nog steeds de vrouw van mijn leven. Nog nooit zo verschrikkelijk verliefd geweest en haar opgeven is geen optie. Hoe kan ik haar bewijzen dat ik echt niet lieg?

Ik ben wanhopig nu...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Dat is het hem nu net ; dat KUN je niet bewijzen. Als jij niet liegt, en dat vanaf het begin ook nooit gedaan hebt, maar bij haar ontbreekt het basisvertrouwen, dan is dat HAAR probleem en absoluut niet het jouwe. Ze zadelt jou er echter wel voortdurend mee op. En daar zal ze eerst flink aan moeten werken voor ze weer serieus een relatie aan kan gaan, want zelfs als je 24/7 bij elkaar in de buurt bent - wat verschrikkelijk verstikkend is - zal ze je blijven wantrouwen.

Vermoedelijk heeft ze in het verleden gedonder daarmee gehad en heeft ze dat nog totaal niet verwerkt, of is ze gewoon heel onzeker en wantrouwend naar mensen toe. Dat waait niet over, en wordt ook niet minder. Daar zal ze -vrijwel zeker met professionele hulp- kei- en keihard aan moeten werken. HAAR basis, HAAR zelfvertrouwen, HAAR zekerheid, HAAR jaloezie. Met jou heeft het allemaal helemaal niets te maken ; je staat gewoon toevallig in het brandpunt van haar problemen.

Als haar opgeven geen optie is, wens ik je heel veel succes, want zoiets los je niet op door gewoon altijd eerlijk te zijn. En in de praktijk gaat het - als zij er niks aan doet - van kwaad tot erger. Jaloezie (want daar is het een -niet nuttige- vorm van) is een verschrikkelijk destructieve emotie, die niet alleen je relatie maar ook jou zelf kapot kan maken. Nu ben je wanhopig, maar als je ook maar enigszins denkt dat JIJ de oorzaak van het wantrouwen bent en dús ook de oplossing moet zijn, dan is dit nog maar het begin van wat je te wachten staat.
Vraag je echt, terdege af of dat het waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt nooit bewijzen dat je niet liegt en bovendien zou dat niet helpen; het gaat immers om vertrouwen en al zou je kunnen bewijzen dat je niet liegt maakt dat haar vertrouwen niet groter.
Vertrouwen is iets wat je een ander schenkt; het kan niet gefabriceerd worden, het moet van haar uit gaan en anders niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is deze vraag laten zien een optie, hierin beschrijf je wat je voel voor haar en zeg je dat je niet liegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek haar op onverwachts, dan weet ze wel dat je echt van haar houdt en met niemand anders iets wilt en dus ook niet vreemdgaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vriendin jou, vanuit HAAR basis, niet durft te vertrouwen, dan is dat een probleem van HAAR.
En een flink probleem, 1 die jij in ieder geval niet voor haar kunt oplossen vrees ik, omdat ze haar angst (wantrouwen) en onzekerheid op jou projecteert. Ze heeft psychologische hulp hierbij nodig denk ik.

Bijkomend punt is, dat jullie in 2 landen wonen.... waardoor gesprekken samen face to face ook moeilijker zijn.

De enige mogelijkheid, die ik op dit moment zie is, dat je een gesprek met haar zou kunnen voeren over de effecten die haar gedrag heeft op jou.
Haar laten inzien, dat dit zeer destructief voor jullie relatie is (ze heeft het al uitgemaakt) en dat ze echt hulp nodig heeft om jullie relatie een kans te geven. Dus de verantwoordelijkheid bij haar leggen, waarbij jij bij jezelf blijft. In alle rust. Dat betekent ook, dat jij assertief bent en staat voor wat je zegt.
Sowieso lijkt hulp zeer raadzaam voor haar, want ze zal hier waarschijnlijk last van blijven houden.
Plus, vertellen wat je voelt voor haar en dat je achter haar staat als ze hulp van een psycholoog wil accepteren.

Hoe moeilijk ook: het is in wezen niet JOUW probleem: het is niet jouw verantwoordelijkheid. Je bent er helaas wel de dupe van. En natuurlijk zijzelf ook.

Hartstikke rot en moeilijk voor je!
Ik hoop, dat er een oplossing komt, voor jullie alletwee.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk zit zij nu van alles te bedenken om van jou af te komen. en zegt ze maar dat jij liegt en dat zij daarom niet verder met je wil.
als ze je niet vertrouwd, kappen er mee