Waarom heet leukemie, leukemie?

Waarom is deze verschrikkelijke ziekte zo benaamd, terwijl er een positief woord in de inhoud van dat woord verschuilt. had er geen ander woord voor kunnen zijn? Het klinkt zo naar.

Toegevoegd na 17 minuten:
Deze ziekete komt juist zo vaak bij kinderen voor, en aan jou dan maar de taak te vertellen dat het alles behalve leuk is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Het is zoals Vandenprinsch zegt: het woord komt uit het Grieks.
Het wordt in het algemeen in Nederland ook uitgesproken als Luikemie. Daardoor voorkomt je de associatie met het woord 'leuk'.
Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat "luik" lost inderdaad dit probleem op.

Andere antwoorden (2)

Leukemie komt van het griekse woord Leukocyten en betekent letterlijk wit bloed. Het slaat op de witte bloedcellen (of de afwijking ervan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leukemie is kanker van witte bloedcellen. Witte bloedcellen heten "leukocyten". Leuko is Grieks voor wit en "cyto" cel. Leukomie zou in het Grieks "wit bloed" betekenen. Bij leukemie is de verhouding tussen rode en witte bloedcellen namelijk heel anders. Normaal zijn er veel meer rode bloedcellen als witte en bij leukomie andersom.

(in de links en afbeelding zie je trouwens de witte bloedcellen paars gekleurd, maar dat komt door een kleuringsmethode om ze te kunnen zien).

De witte bloedcellen worden gemaakt in het beenmerg (in de botten). Dit is een gereguleerd proces, maar bij kanker stopt de productie niet en blijven de witte bloedcellen zich delen. Ze zijn ook groter dan normaal. Doordat de bloedcellen zich via het bloed verspreiden is dit niet operatief te genezen, alleen via medicijnen en bestraling en indien mogelijk een beenmergtransplantatie.