Blijf je door te niezen in bed langer verkouden?

De bacteriën komen immers in je bed, wat er wellicht toe leidt dat je langer verkouden blijft, omdat de bacteriën zich vermenigvuldigen/verspreiden in je bed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Eenmaal besmet met een virus, kan je enkel nog anderen ziek maken. Zelf ben je immers al ziek. Anders zou dat betekenen, dat je altijd het virus zou hebben, en nooit meer beter zou worden, tenzij je je complete kamer laat ontsmetten door een professioneel bedrijf......(bij wijze van spreken).

Bij het niezen, vliegen bacteriën met 130 km per uur, door je kamer (of bed). Iedereen die daar de lucht van opsnuift krijgt ook "jouw" virus. Virussen kunnen op bijvoorbeeld een doorsnee vloer, wel tot 72 uur overleven....

Advies is ook, om, als je moet niezen, in je elleboog te niezen. Niet in de handen, tenzij je deze daarna grondig wast, of kunt wassen, óf desinfecteren.

Als het zou werken zoals jij in je vraagstelling zegt, dan zouden de mensen nog maar weinig kans hebben op beterschap, en zouden we elkander alleen nog maar zieker maken.

De leuke "weetjes" vind je hier.
http://move.tork.nl/Global/4_NorthWest/Benelux/4_Insights/Hygiene/Brochures/General_hand_hygiene_Brochure_NL.pdf

Besmetting kan je het beste voorkomen, door je handen zo schoon mogelijk te houden(niet te vaak wassen!). Alhoewel dit je niet gaat beschermen, indien je in een volle bus zit of staat, waar meerdere mensen in zitten die hun bacteriën lekker doorgeven naar een ander. Zelf kan je er wel alles aan doen, om een ander niet ziek te maken.

Bijvoorbeeld; NIET met je virus naar school of werk gaan, omdat "ach, ik voel me niet zo ziek hoor, ik snotter alleen maar wat" er enkel maar voor zorgt dat je collega's of klasgenoten aansteekt en ziek maakt. Dit voorkom je door zoveel mogelijk thuis te blijven, zodat je geen andere mensen kunt besmetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Veel mensen vinden het stoer als ze ziek zijn en ze gaan toch werken. "Huh, ik blijf niet zomaar thuis voor een griepje of verkoudheid...". LOZERS! Ze zorgen ervoor dat andere mensen ziek gaan worden en ze kunnen zelfs anderen zo ziek maken dat die misschien complicaties krijgen en heel erg ziek kunnen worden of sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de +.
Zelf heb ik ooit zo'n collega gehad. Halve afdeling ziek. Aangezien ikzelf immuun blijk te zijn voor griepvirussen, kun je wel raden wie met werk tot over de oren achterbleef op kantoor. En bedankt, collega!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET met virus naar school of werk gaan lijkt me wel een wel erg drastische maatregel, mensen zijn redelijk vaak verkouden, dan houd je weinig meer over, dat lijkt me niet de optie. Maar desondanks het beste antwoord, dankjewel;)

Andere antwoorden (3)

Ligt er maar net aan hoevaak je je bed verschoont, als dat minimaal 1x per week is dan is er niets om je druk over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, als je verkouden geworden bent van de bacteriën , zal je daar niet nog eens verkouden van worden, dat heet weerstand opbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken mensen, hoe goor het ook is, die 2 maanden met hun dekbed doen voordat ze hem wassen. Het risico neemt in zo'n geval wel toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee een gezond mens kan een hoop hebben hoor.
Dit kan helemaal geen kwaad.
Ha, die Pompiedom;

Nee, je kunt jezelf niet opnieuw aansteken met bacteriëen waar je al mee besmet bent. Wel met nieuwe, van iemand anders dus. Maar bacteriëen die je met niezen verspreidt hebben maar een heel klein bereik waarbinnen ze nog actief kunnen besmetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk niet. Niezen door een verkoudheid verspreid het virus, maar als jij in je verkouden toestand gebruik maakt van het bed ben je al verkouden. Je kunt niet twee keer besmet raken met hetzelfde virus en heb je dit specifieke verkoudheidsvirus reeds doorstaan dan heb je er een levenslange resistentie voor. Maar anderen die ook weleens in of rond je bed komen kunnen wel besmet raken.