Kan Michael Jackson een (primaire of secundaire) castraat geweest zijn ?

Nu de man om voor de hand liggende redenen weer erg in de picture is geweest de laatste dagen, ben ik een beetje bezig geweest met het (voor mezelf) ontrafelen van de vele mysteries rond de persoon en vooral de controverses rondom hem. Nu zat ik net weer een opname van een concert te kijken, en ineens kreeg ik een ingeving waarmee eigenlijk een heleboel puzzelstukjes op hun plaats leken te vallen : zijn blijvend hoge stem (ik kan me niet herinneren dat hij ooit de baard in de keel gehad heeft), de weinige lichaamsbeharing, de lange armen vooral (benen ook wel, maar de armen valt echt op), het androgyne uiterlijk(ook heel jong al), en natuurlijk zijn (vermeend) vrijwel afwezige seksualiteit en het aan zekerheid grenzende vermoeden dat zijn kinderen genetisch niet van hem zijn ...

Zou Michael Jackson een castraat geweest kunnen zijn ?

(Dat hoeft overigens niet altijd het gevolg te zijn van een ingreep, je kunt ook lijden aan aangeboren androgeen-deficientie of het kan een bijkomend effect zijn van diverse auto-immuun ziektes).

Toegevoegd na 17 uur:
In de uren dat deze vraag verwijderd is geweest, ben ik aan het zoeken gegaan en heb nog veel meer aanwijzingen in deze richting gevonden, van hormoontherapie in omstreden geneeswijzen voor auto-immuunziektes (zoals lupus en vitiligo), tot clues hierover in verschillende artikelen en biografieën al sinds de jaren 70.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar zijn de reacties gebleven, er waren hier en bij de antwoorden toch reacties?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn misschien verdwenen bij het 'parkeren' van de vraag ? De antwoorden zijn wel blijven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig. Ik lees deze vraag nu pas (na vier dagen zie ik), maar ik dacht laatst precies hetzelfde. Ik ga snel de antwoorden lezen. Ben benieuwd wat anderen ervan denken... +1 voor de vraag in ieder geval.

Het beste antwoord

Grappig dat je dat denkt, het blijft speculatie natuurlijk en dat zal het ook wel blijven, want hoe betrouwbaar zijn bronnen als het op iemand aankomt die zo bekend was, maar ik had een beetje dezelfde indruk.

Of er echt sprake zou zijn geweest van een ingreep betwijfel ik ook een beetje, wel heb ik een beetje richting een fysiek ongeluk zitten te denken, of misschien het gevolg van geweld (bijvoorbeeld door zijn vader).

Vroeger was het natuurlijk vrij normaal in bepaalde situaties om mannen daadwerkelijk te castreren vanwege hun stem, ik denk niet dat het biij MJ bewust gedaan is, dat is nu (en zo'n 50 jaar geleden) niet meer sociaal acceptabel, maar je bent zeker niet de enige die in die riichting denkt dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat deze vraag volledig is weggezakt door de tijdelijke verwijdering ; ik heb hier op buitenlandse fora inmiddels buitengewoon interessante en steekhoudende discussies over gelezen, maar hier is de discussie helaas niet echt van de grond gekomen.

Andere antwoorden (2)

Dat hoge stemmetje zit in de familie; zijn broers hebben ook hetzelfde ijle stemmetje.
Ik vind Michael zoals hij er vroeger uitzag (voor de operaties zal ik maar zeggen) wel enigszins vrouwelijk, maar zeker niet androgeen.
Ik heb zelf altijd het vermoeden gehad dat hij gewoon homo was, maar daar nooit voor uit kon komen. Wat ik ook wel begrijp.
Hoe het ook zij: Of jij gelijk hebt of ik, of dat er misschien nog iets anders speelde....Hij heeft geleefd met een geheim, daar ben ik wel van overtuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar geld mee gemoeid is, spelen zoveel belangen. Overeind blijft, castraat of niet, in zijn musikaliteit was hij niet geevennaard. Hooguit door Chopin op een andere vlak.