Hoe kom je aan niet te stille dorst?

hoe kom je soms aan dorst waar je niet af komt. heb je dan te kort en geeft je lichaam een seintje. of is het iets anders.
ik heb geen rare zout hoeveelheden gegeten.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Dorst ontstaat doordat het lichaam een tekort aan water voelt. Bij een verlies van 1 tot 2 procent van het lichaamsgewicht (700 tot 1500 ml voor iemand van 70 kg) roepen de hersenen: dorst! Water zit in vrijwel alle organen. Bovendien bestaat bloed grotendeels uit water.

Behalve dat de hersenen het seintje ‘dorst’ geven, scheiden ze ook een hormoon uit. Dit zogeheten antidiuretisch hormoon zorgt ervoor dat de nieren meer water vasthouden in het lichaam en dus minder urine maken.

Je hebt snel dorst wanneer het lichaam sneller vocht verliest dan normaal. De oorzaak hiervan kan heel verschillend zijn. Het kan door ziekte komen (diabetes, diarree, koorts), door het drinken van te veel alcohol, door te zout te eten, door de hitte of door inspanning.

Als ik in een medische richting ga denken kom ik uit op een suikerspiegel die mogelijk niet helemaal op orde is. Mensen kunnen ook meer dorst krijgen als ze medicijnen slikken, maar ik weet niet of je iets slikt?

Denk voor jezelf eens terug of je het ergens aan kunt koppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Goede vraag. Ik vraag het me ook vaak af.
Dan ben je de hele avond water aan het drinken.
Ik merk bij mezelf dat het meestal is wanneer ik pizza of iets met heel veel zout gegeten heb.
Ik denk dus dat het toch aan de zoutinname ligt.
Ga nog eens goed na wat je gegeten hebt op een dag, wanneer je zo'n dorst blijft houden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Trouwens, wel in de gaten houden!
Wanneer je dit verschijnsel vaak gaat krijgen en je hebt er werkelijk geen verklaring voor, dan kan het zijn dat je diabetis hebt, en moet je echt voor de zekerheid naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier ook wel eens last van. Ook al drink ik dan veel, het gaat niet over. Bij mij helpt het dan meestal om mijn tanden te poetsen.
Wat de oorzaak is weer ik echter ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat je veel transpireert,dan verlies je zout en heb je grote drang om te drinken, dus het kan dat je zout tekort hebt.
Als het voortduurt, laat even testen op suiker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet te stillen dorst komt vaak voor als je heel zout gegeten hebt, bijv zoals genoemd pizza maar ook soep en veel knoflook

maar je hebt t vaak ook als je gedurende de dag eigenlijk te weinig gedronken hebt zoals bij langdurig autoreizen (dan verlies je ongemerkt ook heel veel vocht)
of na veel kopjes koffie .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag:

Als ik af ga op mijn eigen ervaringen dan heeft dit vooral met vocht en zoutverlies te maken tijdens deze zomerse temperaturen. Aan de ene kant verlies je veel vocht door transpiratie en dat moet aangevuld worden. Je lichaam bestaat voor een groot deel uit water en dit is met drinken weer aan te vullen...

Genoeg drinken is een essentieel punt. Zeer zeker in de zomermaanden. En om je een indruk te geven. Zoals laatst dat het hier lokaal een aantal dagen op rij 32 graden is dan drink ik 4 á 5 liter per dag. En dan zit hier geen druppel alcohol bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet om je direct ongerust te maken (ik weet niet of je nog zwanger bent of al bevallen), maar dan is het extra belangrijk om tijdens de zwangerschap in de gaten te houden dat je geen zwangerschapszuiker ontwikkelt.

Dit kan effect hebben op de groei van je kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als dit vaak voorkomt moet je je bloedsuikergehalte eens laten controlerendit is dan nl een symptoom van diabetus. als je het alleen maar hebt als het warm is of als je een grotere inspannig hebt verricht heb je te weinig gedronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het dorstige gevoel hardnekkig aanhoudt wel even in de gaten houden. het zou kunnen duiden op medische gebreken, zoals bijvoorbeeld (zwangerschaps)suikerziekte.

Toegevoegd na 5 minuten:
mocht je in de stress raken van al die mensen die schrijven over suikerziekte? besef je dan dat je tevens 1 liter meer bloed hebt dan normaa'; oftewel 20 % meer. Dat is allemaal vocht extra dus om op peil te houden. Daarnaast zweet je meer ook zonder dat je het misschien door hebt en zwanger zijn vergt veel van je lijf, dus wordt je er moe en dorstig van. maar het kan zeker geen kwaad dit te melden bij de verloskundige en je bloedsuiker na te laten kijken. maar dat geldt voor alle zwangeren. dus maak je niet te sappel; daar krijg je alleen maar dorst van haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en goed....te veel alcohol ( droogt lichaam uit) of een vorm van diabetes....even laten controleren..sorry voor dit -kort door de bocht- antwoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi duidelijk toch.
maar nee ik drink geen druppel (zwanger) diabetes zal ik vrijdag eens door laten schemeren bij de verloskundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, wist niet dat je zwanger was..Er bestaat zoiets als "zwangerschapssuiker" ..tijdelijke ontregeling door hormonale schommelingen, waardoor zo'n extreme dorst ook kan ontstaan, soms gepaard met vocht vasthouden en eiwit in urine..kortom...ik zou het inderdaad eens laten doorschemeren bij de verloskundige. Ik wens je een goede zwangerschap en een prima bevalling!! :-)
Probeer eens of het helpt als je een klein beetje (suikerloos) limonadesiroop aan toevoegt. Of citroensap. Bij mijzelf lest dat beter mn dorst dan water alleen.