Is het normaal dat je je hart ziet kloppen via de aderen in de pols en lies?

Vaak als ik een sprintje heb getrokken of net seks heb gehad of bijv gemastrubeerd heb of andere dingen waarvan je hart snel gaat kloppen dat kan ik op mijn pols, liezen en onderbuik mijn aderen kloppen door mijn hart, ik en me vriendin zagen echt letterlijk me huid steeds op het ritme van me hart omhoog komen. Ook soms dan voel ik me eigen bij elke hartslag een beetje bewegen. Is dit normaal ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (2)

Ja dit is normaal. Je hartslag neemt toe en de bloeddruk verhoogt tijdens inspanningen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je lies en pols liggen de aders (die het bloed terugvoeren naar het hart) dicht onder de huid. Bij de een liggen ze iets dieper dan bij de ander.

Omdat bij inspanning de hartslag wordt verhoogd kan je dit vaak voelen (bijv. door je vinger op de ader te leggen in de pols) en soms zelfs zien als de ader dicht onder het oppervlak loopt.

Je kunt natuurlijk niet echt je hart zelf zien kloppen, maar wel het gevolg zien van de bloedstuwing door de bloedsomloop. Doordat in de aders kleppen zitten gaat het bloed er niet met een constante stroom doorheen. Elke keer als het hart pompt wordt het bloed uit de kamers de slagaders gepompt en komt het bloed vanuit de holle aders het hart weer binnen. Door de drukpulsen wordt het bloed door de aders geduwd met dezelfde frequentie als het hart.