Verandert je karakter als je testosteronspiegel hoger wordt?

Stel je hebt te weinig testosteron en de spiegel wordt door medicatie verhoogd. Wat verandert er dan? Blijf je gewoon dezelfde persoon met alleen een hoger libido en wellicht een wat mannelijker lichaam, of verander je qua persoonlijkheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bij medicatie zal de verandering minimal zijn omdat de dosering relatief klein zal zijn omdat de artsen willen voorkomen dat er teveel bijwerkingen ontstaan.
Het hangt ook af of het een vrouw of man betreft.
Bij mannen is agressiviteit en antisociaal gedrag gerelateerd aan het testosteronniveau. Deze relatie is in verschillende studies vastgesteld. Ook blijkt agressief gedrag van gevangenen, zoals het overtreden van gevangenisregels, de betrokkenheid in gevechten en dominantie in de groep aan de testosteronspiegel gerelateerd. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Eerder was in laboratoriumonderzoek al aangetoond dat een verhoogd testosteronniveau leidt tot meer onderlinge agressiviteit in vrouwtjesdieren. Het is echter nog onduidelijk of het hoge testosteronniveau daadwerkelijk de oorzaak is van het agressieve gedrag, immers de verworven dominantie in de groep kan juist de oorzaak van de stijging van de hormoonspiegel zijn. In de Verenigde Staten wordt een testosteron geïnduceerde woedeaanval gebruikt als legitiem rechterlijke verdediging. Nieuw onderzoek suggereert echter dat verhoogde testosteronspiegels ook gunstig zijn bij menselijk onderhandelingsgedrag. Dit kan betekenen dat de rol van testosteron bij agressiviteit en antisociaal gedrag kleiner is dan voorheen gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee, dat gebeurt niet. Een goede vriendin van me heeft jaren geleden besloten dat zij een goede vriend wilde worden. Naast alle operaties moet hij de rest van zijn leven hormoonpreparaten (testosteron) slikken. Qua karakter is zij/hij niet verandert. Ook qua lichaamsbouw verder niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol :)) mooi verwoord