Heeft het doen van krachtoefeningen veel invloed op je gewicht als je wilt afvallen? Zo ja hoe komt dat?

Ik doe nu alleen cardio. Cross-trainer, fietsen, hardlopen, etc.
Heeft het nu (veel) om krachtoefeningen te gaan doen?

Gaat het dan sneller?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Spieren gebruiken veel energie, dus zal je beter afvallen.
Normaal is een combinatie van krachtoefeningen en cardio trainingen het beste om gewicht te verliezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Door cardio raak je spiermassa kwijt. Maar door krachttraining train je dat weer terug. Je verliest daardoor dus geen spieren. Je verbrandt met cardio veel calorieën. Dat resulteert in afvallen.
Maar door krachttraining worden de spieren groter. Grote spieren verbranden veel calorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zal eerst wat aankomen, dat komt door spieropbouw. Je bent je spieren sterker aan het maken. Later zal je het overtollige gewicht gaan dalen, omdat je ook gaat verbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal helpen om vet kwijt te raken als je dat ernaast gaat doen.
Krachttraining is echter geen training om gewicht kwijt te raken. Wel verandert de gewichts-verhouding vet-spieren in gunstige zin.
Omdat spieren zwaarder zijn dan vet kan je dus wel slanker worden bij hetzelfde gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door cardio verbrandt je calorieën en val je af. Door krachttraining krijg je meer spieren en minder vet. Spieren wegen meer dan vet. Alleen door krachttraining ga je niet afvallen. Wel gaat je lichaam strakker zijn (waardoor je slanker lijkt). Je gaat niet minder kilo's wegen maar wel minder vet hebben en meer spieren. Een combinatie van de twee is dus ideaal voor een mooi lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vet kun je maar op 1 manier verliezen en dat is door verbranding in de mitochondriën van de spieren. Dit zijn een soort verbrandingskamers.

Krachttraining bevordert de spiergroei en hoe meer spiermassa hoe meer je lichaam (ook in rust) verbrand! BMR waarde.
Wanneer je aan krachttraining doet is het belangrijk om vooral de grote spieren te benutten, die verbranden het meest. Dus de grote bovenbeenspieren, de lange rugspieren. Duwen, trekken en buigen dus.

Er bestaan elektronische weegschalen waar je o.a. het lichaamsvetgehalte, orgaanvetgehalte en de Kg spiermassa mee kan meten. Dit geeft een prima inzicht in het verloop van de resultaten.

Verder zijn er voedingssupplementen in de markt die het vetverbrandingsproces versterken. Deze werken extra sterk bij krachttraining.

Kortom je mag best eerst wat zwaarder worden als het maar met spierweefsel is. Je wordt dan vanzelf minder vet en zal het dus snel merken aan het verminderen van de maat van de taille en bovenbenen. Uiteindelijk verlies je zeker gewicht maar het belangrijkste is nu dat je minder snel aan zult komen omdat je een goede basis hebt opgebouwd aan spiermassa.
Meer verbranding van calorieën dus terwijl je rust!