Waarom klappen mensen bij grote begrafenissen als de stoet komt langsrijden?

voorbeeld; Bob Haarms, Pim Fortuyn, Hazes, en nog veel meer.
Lijkt soms net of ze klappen omdat ze blij zijn. Mss is het voor respect ,maar toch blijf ik het raar vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (9)

Net als dat er geklapt wordt naar een minuut stilte. Uit respect en om te laten blijken je de overledene hebt gewaardeerd tijdens zijn leven.

Toegevoegd op 14-06-2009 12:05:12
Een traag en ritmisch applaus vind ik juist heel indrukwekkend. Beter dan een stilte waar de hele tijd doorheen wordt gehoest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste applaus, als teken van waardering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lolikbeneenbol;

Het is zeker niet respectloos bedoeld, zie het maar als een laatste blijk van waardering voor wat de overledene heeft gedaan in zijn leven. Toch ben ik het wel met je eens dat stilstaan en zwijgen een gepastere manier van respect tonen voor een begrafenisstoet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zuiderse gewoonte die overgewaaid is.Kruisbestuiving van culturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft een bepaalde zeggingskracht. Naast een laatste waardering zal het ook deels te maken hebben met een stukje ontlading, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me (lang geleden) een afscheidswedstrijd herinneren van René Eijer. Spits van Vitesse waar ik bij ben geweest. Hij moest stoppen vanwege een spierziekte. De staande ovatie die hij kreeg bezorgde mij letterlijk 'kippenvel' en hield zeker 15 minuten aan. De sfeer die daarmee 'in het stadion' werd opgeroepen is met geen woorden te beschrijven...

Wanneer een BN'er overlijd dan kan dat een diepe impact hebben in een deel van de bevolking. 'André Hazes' maakte al 25 jaar plaatjes die de gehele Nederlandse bevolking kent. En wie zegt dat dit niet zo is. Daarvan durf ik te beweren dat de persoon liegt...

Pim Fortuyn is absoluut door één uitspraak beroemd geworden. Het "At you're service!" met het daarbij behorende gebaar is de gehele wereld over gegaan...

Het applaus dat in die gevallen klinkt is een staande ovatie uit eerbetoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden zijn al gegeven, en daar hoef ik niets aan toe te voegen.
In de jaren 50 betoonden veel mensen hun respect voor een overledene en de nabestaanden , wanneer een begrafenisstoet op straat passeerde, door stil te staan en hun hoed af te nemen.Of het een bekende of onbekende was. Ook stopte het verkeer, om de stoet ongehinderd te laten passeren. Ik vond dat altijd een mooie uiting van respect, men stond even stil en kwam tot het besef van het feit, dat wij allen eens onze laatste rit zullen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kuddegedrag. Net als het klappen na de landing in vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze vanzelf, net zo bij een televisie-opname... Waarom denk je dat ze altijd klappen, dat gaat helemaal vanzelf... (Maar niet echt)

Het is een uiting, klappen is jezelf uiten...