Heb ik een normale hoeveelheid energie?

Ik ben een ochtendmens; ik ben dan energiek, productief, levenslustig. Ik werk onder schooltijd van mijn kinderen en heb twee dagen vrij voor mijzelf. Ik sport veel en weet wat gezonde voeding is. En de huisarts heeft mijn bloed laten onderzoeken omdat ik een lage weerstand heb. Alles toch in orde. MAAR: Eind van de middag kun je me echter opvegen. Ik ga wel door met mijn bezigheden, koken enzo, maar als de kinderen eenmaal slapen ben ik zelf ook helemaal klaar. Tranende ogen, gapen, een zwaar lichaaam. De schallende t.v. Kan ik niet verdrahen, de telefoon neem ik niet meer op. Als ik uiteindelijk om tien uur neerplof op mijn bed, slaap ik als een blok om er vervolgens de volgende dag er tegen aan te kunnen... Voor de halve dag dan. Ik heb ADD eigenschappen, dus prikkels komen hard aan. Moet ik accepteren dat ik zo ben of is het niet normaal en kan ik meer energie krijgen? Ik voel me zo beperkt. Ik geef les aan pubers. Als ik 's avonds nog lessen voorbereid of nakijk kan ik amper nog focussen, mijn ogen willen niet meer. Ik heb deze vermoeidheid vanaf mijn puberteit, maar het verergert wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag.+1

Het beste antwoord

Recentelijk ontdekte o.a. Professor Maes (zie z'n nieuw boek "Nooit meer moe"), dat misschien tot 15% van de mensen misschien aanleg heeft hiertoe via het XMRV-virus, dat misschien zelfs de bron vormt van ME (Nederland) of het moeilijker definieerbare CVS (Vlaanderen, Chronisch Vermoeidheidssyndroom). Op termijn zou men dit kunnen meten in het bloed.

Maar intussen moet je ook andere dingen nazien:
1. Vergelijk met je vroeger levenspatroon. Is er iets veranderd, was je in je jeugd al 's avonds moe of trok je gewoon 's nachts als een fuifbeest door. Ik merk al dat het structureel is aan je laatste zin (vanaf puberteit), misschien moet je het dus aanvaarden en je leven ernaar inrichten.
2. Vergelijk met leeftijdsgenoten. We worden nu eenmaal ouder en een aantal dingen veranderen drastisch. Ik heb op mijn 45 jaar veel veel minder energie dan toen ik huwde op 24 jaar. Maar ik haal nu een veel hoger rendement. Toch vind ik het normaal dat ik rond 16h ook zelf niet meer kan wat ik nu rond 8 h 's morgens kan.
3. Probeer eens te doseren. Waarmee ik bedoel, doe eens 's morgens rustig aan, en probeer 's middags meer te doen. Ga anders op het moment dat je moe wordt, gewoon gaan zwemmen of fietsen (lopen alleen is niet zo goed, te weinig energievraag, vind ik), maar zorg dat je niet meteen terug kunt zodat je de lat hoger en niet lager legt.
4. Die koolhydraten, die kun je best ook eens onderzoeken. Ben je het type dat veel suikers nodig heeft omdat je veel verdoet, en kom je plots op een leeftijd dat je dat niet meer aankunt, dan moet je iets wijzigen, maar elke wijziging zal op weerstand stuiten van je lichaam. En dat is misschien wat het nu doet door allerlei problemen. Je wil misschien vermageren en je lichaam komt dan in opstand daartegen? Omgekeerd ben je na koolhydraten sneller moe en brandt dat sneller op dan een spaghetti-maaltijd of alleen groentjes rond 16 à 18 h.

Je zult dus vooral op jezelf moeten experimenteren, op de in (voeding) en de uit (beweging). Misschien eens een zwaar kwart triathlon-training starten (6 dagen zwemmen/lopen/fietsen maar 1 dag verplichte rust waarbij je zot wordt omdat dan je energie ten volle boven komt) en ontdek je zo meer.

Succes en hou ons op de hoogte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Inderdaad, ben nooit een avondmens geweest, wilde wel erg een feestbeest zijn maar als ik het deed was ik een week lang vermoeid. ( Ging voor het feesten " voorslapen" , dat hielp enorm, haha)
2. Ik heb toevallig erg energieke vriendinnen, rond mijn leeftijd. Ik probeer me te vergelijken met wat rustigere mensen, maar merk helaas toch dat ik het " win" wat betreft the low battery.
3. Doseren ga ik eens proberen, ik hou me in in de ochtend.
4. Sporten en gezond eten is bij mij geloof ik in orde, daar heb ik me al in verdiept. U denkt serieus mee, net als bovenstaanden, overigens, dank hiervoor. Ik overweeg ook om uit te zoeken of ik ADD heb, alles wijst er namelijk op. Mijn kind heeft dit ook, is laatst uitgezocht, en ik herken heel veel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank, nogmaals...

Andere antwoorden (1)

heb je wel eens gekeken of je misschien een bril nodig hebt als je ogen niet goed functioneren kan dat ook een oorzaak zijn.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik draag lenzen en s avonds zet ik een bril op....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, ik heb wel moeite met focussen en mijn oogballen naar links en rechts sturen gaat wel eens moeizaam a.h einde v d dag. Ga ik dus ook eens laten onderzoeken bij de oogarts, bedankt ronron!