Waarom veranderd een Bacterie als je antibiothica toedient.? ( hoe kan het opeens immuun worden?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als hetzelfde antibioticum regelmatig tegen een bacterie wordt gebruikt, kan deze ‘resistent’ worden.

Dat betekent dat de bacterie niet meer gevoelig is voor het antibioticum. Wanneer u een infectie krijgt met zo’n resistente bacterie, helpen de antibiotica niet meer. De resistente bacteriën kunnen dan ongeremd hun gang gaan, waardoor u erg ziek kunt worden.

Gelukkig worden er af en toe nieuwe antibiotica uitgevonden, maar er komen steeds meer bacteriën die niet meer goed op antibiotica reageren.

Dit komt doordat er in de wereld veel te vaak antibiotica worden gebruikt als het eigenlijk niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even een aanvulling p het goede antwoord hierboven
Resistent wordt een bacterie door zich te wapenen tegen de vijand, de antibiotica. Als hij telkens aangevallen wordt met dezelfde antibiotica dan wint op een gegeven moment de bacterie.

Ook het niet afmaken van een antibiotica kuur van de dokter werkt dit in de hand.
Je slikt antibiotica een paar dagen en voelt je al beter, de antibiotica heeft zijn werk gedaan, maar eigenlijk heb je nog medicijnen voor 3 dagen. Deze moet je ook innemen want het werk van de antibiotica is nog niet af, de bacterie is aangevallen maar nog niet verslagen.
Maak je de kuur niet af dan geef je de bacterie de kans om zich te wapenen tegen de antibiotica.