Heeft iedereen een kopstem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een kopstem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk bijvoorbeeld aan Staying alive van de Bee Gee's. Dat hoge trap in de kloten stemmetje.
Of Small town boy van de Bronski beat.
http://www.youtube.com/watch?v=WB0pEtKAmmk&feature=fvwrel

Het beste antwoord

Ja, iedereen heeft een kopstem.

Hoe kunnen we een kopstem ontwikkelen: door te oefenen met de toonladders, steeds een stapje hoger, niet te hard en de mond goed los.
Ook neuriën is een goede methode om de kopstem te beheersen.
Neuriën is zoemend zingen op de medeklinkers m, n of ng (zang). Hoge klanken kunnen geoefend worden op ng, als ze met neuriën bereikt kunnen worden, kan dat ook met (zacht) zingen. Hoog hoeft niet per defenitie hard te gaan.

Bij dit alles geldt wel: alles heeft z'n tijd nodig, van de een op de andere dag op de kopstem zingen kan (bijna) niet, maar door te oefenen kan eigenlijk iedereen zingen op de kopstem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord,bedankt!

Andere antwoorden (3)

Iedereen heeft een kopstem, maar niet iedereen beheerst de techniek, om deze kopstem te gebruiken.

De kopstem is een wijze van zingen, ofwel een zangregister waarbij meer vanuit resonanties van de hoofdholtes wordt gezongen, en de stembanden anders worden gebruikt, waardoor een dun, wellicht onnatuurlijk aandoend en wat 'vrouwelijker' klinkend soort zang ten gehore wordt gebracht.

Hier lees je het precies;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopstem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, op zich wel. Maar niet iedereen weet er mee om te gaan. Als je geoefend zanger(es) bent, ga je eigenlijk automatisch over van borststem naar kopstem als je hoger gaat zingen. Bij mensen die hun stem verkeerd gebruiken, klinkt de kopstem vaak nogal pieperig, of je krijgt van die keelklanken, omdat ze erg gaan "knijpen".
Als je "voor in je mond" blijft zingen, kan de kopstem erg mooi en rond klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Niet iedereen weet zelfs wat dat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis de uitleg en een eventuele bron....kennis delen?