is de mens van oorsprong carnivoor? aan het gebit te zien is de mens een omnivoor...

de mens is geëvolueerd onder omstandigheden waarbij zowel plantaardig als dierlijk voedsel kon worden gegeten en werd gegeten. Sommige natuurvolkeren (eskimo's) leven voornamelijk van vlees, andere van plantaardig materiaal. Ook onze naaste verwanten, de chimpansees hebben een dieet dat behalve uit fruit en bladeren ook uit allerlei dieren, inclusief zoogdieren zoals andere apen bestaat.

Over de plaats van de mens in de indelingen die worden gemaakt naar het 'natuurlijke' dieet dat een soort eet bestaat veel controverse. Veel mensen met uitgesproken meningen over wat een mens wel of niet hoort te eten proberen resultaten van wetenschappelijk of pseudowetenschappelijk onderzoek te rekruteren om aan te tonen dat hun eigen zienswijze de meest 'natuurlijke' of juiste is.

Dat de mens althans volgens de meeste biologen een omnivoor is, staat los van het gegeven dat het feit dat een mens vlees kan eten niet betekent dat hij vlees hoeft te eten om te overleven. De mens heeft vrij veel anatomische eigenschappen die beter passen bij herbivoren dan bij omnivoren, zoals het gebrek aan ontwikkelde hoektanden, maar wel genoeg maalkiezen. Zo is de mens ook in staat om een strikt plantaardig dieet te volgen, zie veganisme. Dit komt omdat de mens instaat is gestelt om dierlijke voedingstoffen ook uit planten te halen vaak met bewerkte voedingsmiddelen zoals soja vlees en andere soja producten, een uniqum in het dierenrijk,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +1.
NB. zet volgende keer even de link erbij (URL)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja... beetje slordig van mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk moeilijk om te bepalen wat ons voedsel van oorsprong was. Want "oorsprong" wanneer was dat? Mogelijk waren we van oorsprong bacteriën of microben. Of gewoon Adam en Eva, maar die waren vegetariër. Dit antwoord kwam het dichts bij mijn verwachting.

Andere antwoorden (5)

Nergens aan. En volgens mij is het ook niet zo.
Ik denk dat de mens van oorsprong een omnivoor is.
De mens in de oertijd was een verzamelaar, leefde dus van zaden, eetbare planten en met een beetje geluk een klein dier.
Als je naar het gebit van de mens kijkt dan klopt dat wel aardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook onze enorm lange darmen wijzen erop, dat we van oorsprong meer planteneters waren, met af en toe als meevallertje vlees. Carnivoren hebben een véél korter darmstelsel, en een scheurgebit, terwijl wij met onze knobbels echt geen prooi kunnen doodbijten of verscheuren.
Ik denk dat er meerdere stromingen van de oermens zijn geweest, omnivoren, herbivoren en carnivoren net afhankelijk van het gebied waar ze zich bevonden. Ik weet wel waar ik vanaf stam. Maar ik denk ook dat de tijd dat een groep bijvoorbeeld carnivoor moest zijn te kort was om daadwerkelijk evolutionair zichtbaar te zijn. Ze waren in die zin te veel een rondreizend circus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij alle roofdieren staan de ogen naar voren gericht , terwijl dat bij planteneters niet zo is.
We zijn dus van oorsprong vleeseters , lijkt me.

Groetjes Zeppuhh...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan hun bloedwaarden. Je ziet dat mensen die geen vlees eten hele andere bloedwaarden hebben dan mensen die dat niet doen. Ze zien vaak ook wat witter (tenzij ze multivitaminen slikken, maar dat reken ik niet mee)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn van oorsprong Fructivoor: eten van Zaden, planten, noten en vruchten.
https://how2behealthy.nl/weet-wat-je-eet-voedselkeuze/