Kan alzheimer veroorzaakt worden door invloeden van buitenaf of is dit puur genetisch bepaald en heb je gewoon pech als je het krijgt?

Ik ken een familie waarin ongeveer 80% van de familieleden vroeg dementerend is geworden, dat het genetisch is lijkt me dus wel. Ik vraag me echter af of het ook door andere dingen kan komen, roken of drinken bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Belangrijk om bij het antwoord geven op je vraag eerst even te vertellen dat Alzheimer slechts 1 van de verschillende soorten dementie is.

Bij Alzheimer dementie is er wel sprake van erfelijkheid. Hoe de erfelijkheid precies verloopt en hoe het komt dat het erfelijk is is nog niet bekent.

bij Vasculaire dementie speelt erfelijkheid een mindere rol. daarbij zit de erfelijkheid meer in het vaatlijden dan in de dementie(die een gevolg is van het vaatlijden)

Bij lewy-body dementie is nog geen erfelijkheid aangetoond. Dit komt mogelijk omdat deze vorm pas sinds 1961 afzonderlijk genoemd/herkend wordt.

Het onderzoek naar dementie staat nog in de kinderschoenen. nog niet zo lang geleden waren mensen met dementie : gewoon een beetje "Kinds".

Om je vraag nog even samengevat te beantwoorden: Niet alle vormen van dementie zijn erfelijk. Alzheimer dementie wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Invloeden van buitenaf hebben totaal geen invloed op het verkrijgen van Alzheimer. Het is idd genetisch bepaald.