Wat ervaart een persoon die in het dagelijks leven op een gebergte woont, als hij/zij in Nederland komt, fysiologisch gezien?

Toen ik in China was en de gebergte Emei Shan "beklom" (via trappen) had ik een slechte conditie, vanwege het feit dat ik zo snel buiten adem was, dit zou zijn geweest omdat wij Nederlanders moeten aanpassen aan hogere gebieden, nu vroeg ik me af, werkt dit ook andersom? Moet iemand die in een gebergte woont ook fysiologisch wennen als zij in Nederland komen, zo ja, wat zijn hun symptomen dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je haalt nu wel twee zaken door elkaar:

1. Conditie
2. Hoeveelheid bloedlichaampjes

Je conditie is vooral bepalend of je makkelijk de trappen kunt nemen. Het traplopen is fysiek zeer zwaar, zeker de trappen die jij noemt. Met een slechte conditie raak je sneller buiten adem.

Op grote hoogte, boven de 2000 meter neemt de hoeveelheid zuurstof in de lucht af en raak je ook sneller buiten adem. Als je lang in hooggebergte verblijft maakt je lichaam als reactie meer rode bloedcellen aan. Deze zijn verantwoordelijk voor het zuurstoftransport en meer rode bloedcellen betekent meer zuurstoftransport mogelijk.

Als je terug bent in Nederland heb je hier een beetje profijt van. Dat voordeel raak je overigens snel weer kwijt.

Iemand die vanuit China in Nederland daar dagelijks de trappen beklimt zal sowieso een goede conditie hebben. Fysiologisch gezien zal het aantal rode bloedlichaampjes afnemen als deze persoon daar op grote hoogte leeft en hier langer dan enkele weken verblijft. Maar iemand die uit China komt (én op grote hoogte leeft) hoeft hier fysiologisch niet te wennen aan de niet ijle lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit lijkt me niet, de reden waarom wij zo snel moe worden is omdat de lucht steeds ijler wordt als je hoger gaat. Als je juist van hoog naar beneden zou gaan krijg je juist meer lucht. Het zal wel wennen zijn voor deze mensen, maar ik denk niet dat ze er last van hebben of Symptomen krijgen. Omdat meer lucht in principe beter is.