Hoe geraak ik over mijn angst voor dokters heen?

Veel ziekenhuisgedoe,zware behandeling.
Ben bang voor dokters en ziekenhuizen maar moet er wel naartoe. Tips gevraagd om angst tegen te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Probeer niet te ver vooruit te denken. Misschien ben je wel bang voor dingen die nooit zullen gebeuren. Er is een gezegde: Een mens lijdt vaak het meest voor het lijden dat hij vreest, maar dat nimmer op komt dagen.
Je kunt je wel allemaal nare scenario's in je hoofd halen maar dat helpt je helemaal niet. Integendeel, je gaat je er alleen maar extra angstig door voelen. Er is iets aan te doen door tijdig op de rem te trappen als je van die nare gedachten krijgt. Herken het begin van die nare gedachten en ga gauw aan andere dingen denken. Zo probeer ik zelf met mijn angst voor dokters en ziekenhuizen om te gaan. Heb zelf ook het een en ander meegemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De ene keer lukt dat trouwens beter dan de andere keer, hoor. Soms ben ik ook gewoon bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is niet zo vreemd, dat als je veel "ziekenhuisgedoe" en zware behandelingen ondergaat, je bang bent. Bijna iedereen zal dat herkennen.

Mijn tip zou zijn, om eerlijk te zijn tegen je artsen. Doe je niet flinker voor dan dat je bent, (of je voelt) en vertel gewoon dat je erg bang bent. Artsen begrijpen dat, en zullen er alles aan doen om het voor jou zo draaglijk mogelijk te maken. Praat er dus over. En als er goede tips zijn, om met die angst om te gaan, dan zullen zij die zeker hebben, en die vertellen. Ze hebben er dagelijks mee te maken.

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je te realiseren, dat je naar het ziekenhuis gaat om beter te worden. Misschien maakt dat het iets makkelijker. Anders kun je aan je huisarts vragen voor een therapie om met je angst om te gaan. Enkele sessies bij een psycholoog kunnen al veel helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tip: Kennis is macht. Zoek op Internet naar wat je te wachten staat. Wat de behandeling inhoudt en waar het voor nodig is. Lees ervaringen van mensen die de behandeling als eens meegemaakt hebben.

Als je wetend bent, ben je minder onzeker, en dat kan ook schelen in de hoeveelheid angst.