Wat is het effect van het gebruik van alcohol als je medicijnen slikt nu daadwerkelijk?

Op veel etiketten van medicijnen staat de waarschuwing: PAS OP MET ALCOHOL. Mijn vraag is:
- is dit vanwege de risico's vanwege deelname aan het verkeer/ etc. ?
- of heeft het gebruik van alcohol invloed op de werking van dat medicijn zelf zodat het gebruik ervan je niet helpt ?

Toegevoegd na 57 minuten:
Het meest belangrijk vind ik een antwoord op mijn 2e vraag. dus maw:
- als je alcohol nuttigt bij het gebruik van (een) medicijn(en), wordt het effect daarvan dan -negatief- beïnvloed.
En oh ja, welke literatuur is daarover beschikbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ritalin en daarbij is alcohol heel erg verboden

Het beste antwoord

alcohol versterkt de (bij) werkingen van vele medicijnen.
Sommige medicijnen worden langzamer afgebroken door de lever en zo kan er een overdosis ontstaan.
Maar de lever kan het bij sommige medicijnen ook sneller afbreken,waardoor het middel niet na behoren werkt
Bij slaap en kalmerende middelen wordt de verdovende effect van alcohol versterkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De medicijnen zelf hebben vaak invloed op je rijvaardigheid, bijvoorbeeld omdat je er duf of duizelig van kunt worden. De combinatie met alcohol is (bij mijn medicijnen, ik weet niet of dat bij alle is) onverstandig omdat het effect van de alcohol heftiger is en omdat het de werking van de medicatie kan verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste medicijnen moeten evenals alcohol door de lever worden afgebroken. Dit vormt een extra belasting voor dit orgaan. Het gevolg daarvan is dat de verschillende stoffen en de afbraakproducten (die soms nog schadelijker zijn) langer in het lichaam blijven. Hierdoor kan een overdosering van medicijnen ontstaan. Ook kan het onaangename effecten geven zoals een warm en rood gezicht, misselijkheid, hoofdpijn, daling van de bloeddruk en hartkloppingen.
Alcohol kan het effect van bepaalde medicijnen veranderen: het effect kan sterker of zwakker worden, afhankelijk van het soort medicijn.
De combinatie van bepaalde medicijnen en alcohol kan extra riskant zijn bij deelname aan het verkeer (vermindering van de reactiesnelheid, dufheid en roekeloosheid).
Alcohol irriteert het maagslijmvlies. Samen met medicijnen, die meestal ook niet maagvriendelijk zijn (bijv. aspirines), kan de irritatie van het maagslijmvlies worden versterkt.
fremar