Wat kan er gebeuren als je slaapt met je mond open?

Ik slaap met me mond open , me zus heeft een keer foto gemaakt en me mond voelt na het slapen heel vaak heel raar en vies aan , ik vroeg me af of er iets kan gebeuren bijvoorbeeld , sneller tandplak in je mond ofzo ??

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee hoor geen tandplak alleen droogt je mond wat uit omdat er meer lucht bij komt. Dat geeft die droge nare smaak.

De mogelijkheid, dat er ongedierte zoals spinnetjes, kevers en dergelijke in je open mond terecht komen is ook levensgroot aanwezig.

Kwijlen. Het wordt niet meer tegengehouden door je lippen en kan uit je mond lopen.

Mond open slapen droogt je mond, je keel en de toppen van je longen uit. De onderste en middelste longdelen blijven wel vochtig. Dat maakt dat de gas (O2/CO2) uitwisseling in die gebieden minder goed gaat. Een enkele keer kunnen uitgedroogde longtoppen wat kleine scheurtjes oplopen, maar mits dit niet te vaak gebeurd, heeft dat weinig invloed op die gaswisseling. Gebeurd dat wèl vaak, dan kan er littekenweefsel op de longen ontstaan, waardoor ze stijver worden, en de perfusie (de doorbloeding EN de gaswisseling) stevig kan dalen. Wat doe je er aan? Lastige vraag. Flesje / groot glas water naast je bed, en drinken wanneer je even wakker bent. Mèt het inademen neemt de lucht wat vocht mee, waardoor de longen wat vochtiger blijven. Voelt ook prettiger aan je mond en keel. Je kunt ook bij je huisarts om een slaaponderzoek vragen. Dan wordt je 1 nachtje opgenomen, krijg je allerlei draden aan hoofd en borst en word je de hele nacht gemonitord. Waarschijnlijk krijg je als uitslag dat er geen apneu of zo aanwezig is... Logisch, want je doet de hele nacht geen oog dicht... ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100