Wat kan er gebeuren als je slaapt met je mond open?

Ik slaap met me mond open , me zus heeft een keer foto gemaakt en me mond voelt na het slapen heel vaak heel raar en vies aan , ik vroeg me af of er iets kan gebeuren bijvoorbeeld , sneller tandplak in je mond ofzo ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is beter om door je neus in te ademen. Dan wordt je adem verwarmt, gereinigt en bevochtigt voor het in de longen komt.
Slapen met je mond open zorgt ervoor dat je slijmvliezen in je mond uitdrogen wat weer sneller geirriteerdheid kan veroorzaken. Let er eens op hoe je overdag ademt.

Antwoorden (4)

Nee hoor geen tandplak alleen droogt je mond wat uit omdat er meer lucht bij komt. Dat geeft die droge nare smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht door iets met bacterien ofzo, en idd heb heel vaak droge keel in de ochtend
De mogelijkheid, dat er ongedierte zoals spinnetjes, kevers en dergelijke in je open mond terecht komen is ook levensgroot aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt xd lijkt me echt raar xD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per jaar eet je 8 spinnen op in je slaap ja. Ik schrok me ook dood toen ik het hoorde, durf niet meer met open mond te slapen sindsdien hahahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach mensen toch. Das wel een beetje overtrokken hoor; 8 spinnetjes per jaar. Ok, je KAN een keer een beestje binnenkrijgen, maar die kans is echt kleiner dan men denkt hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Broodje aapverhaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spinnen kijken wel beter uit dan in je mond te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nelly heeft gewoon gelijk, ik ben ook een mondademhaler en dat is niet goed. Arnhem heeft ook gelijk maar dit is echt een broodjeaapverhaal!
Kwijlen. Het wordt niet meer tegengehouden door je lippen en kan uit je mond lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik dus ook geen last van xd
Behalve dat me mond droog is me keel vaak , en me lippen
Mond open slapen droogt je mond, je keel en de toppen van je longen uit. De onderste en middelste longdelen blijven wel vochtig. Dat maakt dat de gas (O2/CO2) uitwisseling in die gebieden minder goed gaat. Een enkele keer kunnen uitgedroogde longtoppen wat kleine scheurtjes oplopen, maar mits dit niet te vaak gebeurd, heeft dat weinig invloed op die gaswisseling. Gebeurd dat wèl vaak, dan kan er littekenweefsel op de longen ontstaan, waardoor ze stijver worden, en de perfusie (de doorbloeding EN de gaswisseling) stevig kan dalen.

Wat doe je er aan? Lastige vraag. Flesje / groot glas water naast je bed, en drinken wanneer je even wakker bent. Mèt het inademen neemt de lucht wat vocht mee, waardoor de longen wat vochtiger blijven. Voelt ook prettiger aan je mond en keel.

Je kunt ook bij je huisarts om een slaaponderzoek vragen. Dan wordt je 1 nachtje opgenomen, krijg je allerlei draden aan hoofd en borst en word je de hele nacht gemonitord. Waarschijnlijk krijg je als uitslag dat er geen apneu of zo aanwezig is... Logisch, want je doet de hele nacht geen oog dicht... ;-)