Mijn dochter van 17 heeft ineens bruine vlekjes op haar borst, van verschillende grootte tot circa 4 mm. Wat kan dit zijn ?

Ik ga wel naar de huisarts hoor maar ik zoek op internet maar ik vind er niets over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

Gewoon naar de huisarts ; die kan in één oogopslag zien waar wij dagen over zitten te googelen, en desnoods zoekt hij het even op in hele handige boeken die wij ook niet meteen op de kast hebben staan.
Mijn dochter zat de afgelopen tijd ook heel erg onder de uitslag, en alle mogelijkheden afgezocht (zonne-allergie, warmte-allergie, wasmiddelen-allergie, netelroos, ringworm, eczeem, alles wat we maar konden bedenken), en uiteindelijk kwamen we uit op pyteryasis versicolor. Een onschuldige schimmelinfectie die met een jaar of twee weer verdwijnt en intussen goed te behandelen is.
Affijn , na al die uren, dagen googelen toch maar even naar de huisarts - en die zag het al toen we binnen kwamen lopen. :-S
Wel leuk te weten dat ik de juiste 'uitslag' had, maar het was echt een bereklus.

Wil je toch vast kijken wat het zou kúnnen zijn, dan is dit wellicht een goede site om te beginnen. Maar één waarschuwing : er zitten zeer uitgesproken foto´s bij van allerlei huidaandoeningen die je liever niet van dichtbij had bekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante link

Andere antwoorden (5)

Wellicht zijn dit gewoon zomerspoetjes...

Maar ga vooral uit van het antwoord van de huisarts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeukt het ook? kan zoveel zijn, sproeten, zonneallergie, schimmelinfectie, gewoon vandaag nog naar de huisarts, weet je het zeker en dan kun je opzoeken was het exact is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sproeten, zonne-allergie, vriendje dat rookt na (tijdens?) de sex.

Enneh - waarom ga *jij* naar de huisarts? Ik zou dochterlief naar de huisarts sturen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je bruine vlekjes op je borst als je vriend rookt tijdens de seks? Teervlekken? Rochels van vriendje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tabaksrook tast in elk geval letterlijk elk orgaan aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag mama niet mee? Moet iedereen van boven de 12 ineens het zelf maar uitzoeken? En misschien doet het meisje nog niet aan seks, kan ook hoor, die meiden zijn er ook nog. Belachelijke zinloze rreactie.
Ik had dat ook rond die leeftijd. Bij *mij* bleken het bij de huisarts gewoon pigmentvlekjes te zijn, vergelijkbaar met moedervlekken, die tijdens de puberteit kunnen ontstaan.

Maar laat je dochter vooral naar de huisarts gaan. In het slechtste geval is er iets anders aan de hand, dan ben je er snel bij. En in het beste geval kan hij jullie meteen geruststellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft zelf al aan naar de huisarts te gaan, een goede zaak om zeker te weten wat het is.

Er zijn al veel mogelijke oorzaken genoemd. Ik wil hier nog aan toevoegen dat je van pilgebruik (anticonceptie) ook bruine vlekken op de huid kunt krijgen. Ik weet natuurlijk niet of je dochter een anticonceptiepil gebruikt, maar dit zou dus een mogelijkheid kunnen zijn.

Succes morgen bij de huisarts.