Ik heb een gevoel dat echt ondraaglijk begint te worden. Daardoor krijg ik een nergens zin in bui, en vermijd ook dingen. Soms denk ik ook aan de dood

Veel mensen zeggen daarom tegen me om me rust te pakken. Maar ik merk ook dat ik dingen aan het vermijden ben. En als ik (helemaal) die rust zou pakken, zak ik er (denk ik) nog meer in weg. Dit gevoel sloopt me letterlijk, ik wil me weer een beetje beter voelen dan dit. Het word soms zo erg dat ik doodswensen krijg van als ik er niet meer ben vind ik de rust die ik nodig heb. Zo`n nergens zin in bui is bij mij eigenlijk dat ik aan de ene kant iets wil gaan bereiken, maar de energie niet heb om iets te ondernemen omdat ik bepaalde dingen ook niet durf door onzekerheid. Nou ja ik kan het niet eens zo goed uitleggen zo ingewikkeld vind ik het zelf al! Heeft iemand tips of adviezen?? Want ik trek het echt niet meer :-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb net ook al een reactie gepost bij je andere vraag. Ik herken je verhaal! Alleen heb ik het zonder de doodwensen.

Ten eerste hoop ik dat je alle adviezen van hierboven volgt. Ga aub naar de huisarts, omdat je hele leven eigenlijk in de greep is van je angsten!

Ten tweede volg je gevoel! Mensen kunnen mooi praten, maar ze kunnen je ook een bepaalde druk op leggen (eigenlijk leg je jezelf een bepaalde druk op) of één richting opsturen. Doe iets omdat je het zelf wil en niet omdat het zo lijkt te horen in deze maatschappij. Veel mensen hebben de neiging om de lat veel te hoog te leggen voor hen zelf.

Het is logisch dat je je gesloopt voelt. De angsten veroorzaken stress en het vreet energie. En dat is al een teken dat het niet goed gaat!

Ik ben ook iemand die erg wordt belemmerd doordat ik vaak angsten heb voor bepaalde dingen. Bij mijzelf klinkt het erg als faalangst. Tevens stel ik mijzelf veel te hoge eisen, waar ik natuurlijk nooit aan kan voldoen. Ik heb ook wel eens last van een nergens zin in bui en ik kan ook zo ineens in een FLOW terecht komen en dan voelt het alsof ik de hele wereld aan kan. Ik functioneer niet zoals ik zou willen. Ik heb veel ideeen maar ze komen niet naar buiten omdat ik tegen iets op zie of bang ben voor wat de mensen denken. Ik wil het zo graag maar het is net of ik na de leuke ideeen tegen een muur aan loop en het mij ontzettend veel moeite kost om deze muur te beklimmen. Dan haak ik al snel af. Ook laat ik mij leiden door de mening van anderen.

Ik hoop dat je wat aan de tekst heb. Misschien herken je een aantal zaken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja wat ik er nog bij wil zeggen is dat je moet oppassen dat je niet in een neerwaartse spiraal terecht komt. Ik heb al het idee dat het zover is bij jou. Denk je sterk!! Je kunt het! Probeer aub iets leuks te vinden zoals wandelen, de rust opzoeken zodat je weer voor even in een flow kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk toch dat je eens samen met je huisarts, of eventueel met een ander vertrouwenspersoon moet praten want misschien kom je hier alleen niet meer uit. Vlucht in ieder geval niet in alcohol of anders middelen deze helpen niet. Wat mij vaak helpt is een of meerdere lange wandelingen waarin je je hoofd kunt laten "leegwaaien" Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer willen dan je aankan of meer willen dan je kan opbrengen.
Down en moe en futloos voelen: dat komt vaak voor.

Eet je wel gezond en heb je beweging genoeg?

Het kan er ook op lijken alsof je bezig bent overspannen te raken.

Als het ondraaglijk begint te worden, moet je dus hulp zoeken.
HUP naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je het best duidelijk vertelt hoor!

Dit is niet op te lossen met een adviesje hier. Het beheerst je hele functioneren.
In jouw plaats zou ik bij de huisarts eerst eens een bodycheck laten doen. Uitsluiten van lichamelijke tekorten. Dan werken aan psyche. Huisarts of psycholoog of zo.

Het is heel belangrijk dat je hier snel mee aan de slag gaat. Zoals je je nu voelt is niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je een partner hebt? Indien niet, dan is dat het eerste waar je moet aktief op zoek gaan. Volgens mij toch. Ik geloof dat de basis van geluk behalve goede nachtrust en voldoende gezond voedsel ook een goede relatie is met iemand.
Groetjes,
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je beschrijft hier waarvoor ik al jaren in behandeling ben, depressiviteit. Dit gaat niet zomaar over ook al denk je er misschien over een tijdje niet meer aan, het komt altijd terug. Rust helpt niet, daar ga je alleen maar dieper van in de put zitten omdat je dan meer tijd hebt om erover na te denken. Ga naar je huisarts die zal je helpen of verwijzen naar een GGD (Geestelijke Gezondheid Dienst) bij jou in de buurt.
Kijk eens of dit forum iets voor je is. Ik vind dit persoonlijk een leuk en goed forum.