Is een middagdutje gezond voor je?

Als je een middagdutje doet wat is dan het verschil als je geen middagdutje doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Geregeld verschijnen studies die moeten aantonen dat een middagdutje gezond is. Het zou je alert houden en produktiever maken. Piloten die tijdens een vlucht 26 minuten slapen – terwijl het vliegtuig bemand wordt door de copiloot – zijn 54 procent alerter, geeft onderzoek bijvoorbeeld aan. Een andere studie heeft aangetoond dat een dutje van 45 minuten het leervermogen en het geheugen bevordert. Bovendien zou het de bloeddruk kunnen verminderen en het risico op een hartaanval verminderen.
Voorwaarde is wel dat je niet te lang slaapt: een halfuurtje is meer dan genoeg. Na een halfuur zit je normaal in je tweede slaapfase, en wordt je dan wakker dan zou dit je alertheid en concentratie bevorderen. Slaap je langer, dan kom je in de zogenaamde REM-fase of droomslaap terecht. Als je dan wakker wordt, voel je je slaapdronken, gedesoriënteerd, en niet uitgerust.
Ben je echt moe of moet je slaap inhalen, dan is het beter om meteen twee uur te slapen. Dan heb je alle vijf de fasen van je slaap doorlopen, en wordt je uitgerust wakker. Maar je dreigt dan wel je nachtrust te verstoren. Mensen die ’s nachts slecht slapen, kunnen daarom beter geen middagdutje doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

in ieder geval niet slecht! ligt er ook een beetje aan hoeveel slaap je die nacht hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg gezond, uit onderzoek is gebleken dat je hartslag over het algemeen wat lager omdat je ook minder stress hebt, elke dag een middagdutje is ook aangeraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een middagdutje is heel goed, maar mag niet langer dan een uur zijn. Anders wordt je juist duf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen slaapproblemen hebt is dat prima. Maar het komt veel voor, dat mensen bij de dokter komen, met slaapklachten, en vragen om een slaaptabletje. Een van de eerste dingen die een arts dan vraagt, is of er 's middags een dutje wordt gedaan. Is dat het geval, dan kun je het slaaptabletje wel vergeten en zul je het eerst moeten proberen zonder het dutje 's middags.

Dit komt vooral voor bij ouderen. En dat is wel logisch, want meestal hebben zij de tijd om dat dutje 's middags te doen. En vaak hebben ouderen ook wat meer moeite om in slaap te komen, omdat ze wat minder slaap nodig hebben. Middagdutje is dus prima en gezond, maar doe het alleen als je nachtrust er niet onder te lijden heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag blijft wat het verschil is als je er een niet doet, jouw halve antwoord gaat over slaapklachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is, dat de kans groot is dat je 's nachts beter in slaap kunt komen, als je geen dutje doet. Dat geldt voor veel mensen, met name voor ouderen. Als je wel een dutje doet, en je hebt geen slaapklachten dan is dat gezond. Maar nu ben ik mijn "halve antwoord" aan het herhalen.
Een kort dutje is gezond maar dan niet langer dan 30 minuten.