Wat moet je doen als je het gedrag van je vriendin schaamtelijk vind?

Ik heb dus een vriendin waarmee ik goed kan opschieten. Maar ze is er alleen als we dingen gaan doen niet om over dingen te praten. Ze schreeuwt en schopt tegen dingen aan in het openbaar dit doet ze echt luidruchtig. Ik schaam me er echt voor... Ze heeft een attitude en ze behandelt haar vriendinnen soms minderwaardig
Na een uur is ze niet meer boos en dan koelt ze af en dan doet ze alsof er niks aan de hand is... Dit is toch niet normaal? Wat kan ik hiermee doen? Ik probeerde met haar te praten maar ze wilde niet praten over haar woedeaanvallen... Ze probeerde het gespreksonderwerp te veranderen... Moet ik een brief schrijven of is dat laf?
Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Klinkt vervelend allemaal. Het gedrag van je vriendin klinkt een beetje onvolwassen in mijn oren, nu weet ik natuurlijk niet hoe oud ze is, maar het klinkt nogal puberaal.
Dat luidruchtig is, tegen dingen schopt en andere minderwaardig behandelt is in jou ogen niet correct. Het gaat tegen je principes in. Toch gedraagt zij zich zo, om welke reden dan ook.
Jij kan persoonlijk haar niet gaan veranderen, als je dat probeert dan wordt dat door een ander vaak als bemoeizuchtig of oordelend bevonden. 'Wie ben jij wel niet om mij te vertellen wat ik moet doen'.
Je kan twee dingen doen, haar accepteren zoals ze is, en je niet meer schamen voor haar gedrag. Zij is nu eenmaal zo en ze is je vriendin. Het zijn haar daden niet de jouwe, haar verantwoording.
De tweede keuze is proberen er iets aan te doen, wat je al gedaan hebt. Nog eens apart met haar afspreken en vertellen hoe erg je ermee zit, dat je niet begrijpt waarom ze zich zo gedraagt. Je kan vragen waarom ze zo boos wordt, waarom ze schopt tegen dingen etc. Dat je dat al moeilijk genoeg vind. Zij wil achteraf geen verantwoording nemen voor haar gedrag, ze verandert van onderwerp. Dus het zal moeilijk zijn haar hierop aan te spreken. Maar doe het op een rustig moment en toon liefdevolle interesse, geen beoordelende leraarachtige houding. Er is een reden dat zij zich zo gedraagt, dat ze er achteraf niet over wil praten geeft aan dat zij het eigenlijk zelf ook niet ok vind.

Als haar gedrag voor jou onacceptabel blijft, is het misschien nodig om andere vrienden te zoeken. Als je principes en levenshouding niet overeenkomen, en ze heeft woedeaanvallen ten koste van anderen, ten koste van jou, dan kan je niet eeuwig aardig voor haar blijven. Ik heb in mijn leven soms ook een stap terug genomen van mensen die dingen deden ten koste van mij. Je verdient beter dan afgesnauwd te worden en vervolgens geen excuus te krijgen of niet eens erover te kunnen praten. Soms als je mensen wat meer afstand en ruimte geeft gaan ze zich vanzelf ontwikkelen. Soms ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als ze jou vriendin is gewoon zeggen wel volhouden zodat zei er niet om heen kan als ze jou ook als echte vriendin ziet wat je haar ook eerst kunt vragen dan heb je gelijk het onderwerp ook kun je zeggen dat je moeilijk vind als ze luidruchtig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw vriendin regelmatig dit soort woedeaanvallen heeft, dan denk ik dat ze hulp nodig heeft. Alleen als vriendin kun jij haar die niet geven.

Als ze niet wil praten, zou je haar inderdaad een brief kunnen schrijven, waarin je vermeldt dat je je zorgen maakt over haar gedrag en dat je daar over zou willen praten. Misschien kun je ook aangeven dat het verstandig is dat ze hulp zoekt. Ik vermoed dat er thuis problemen zijn of waren waardoor ze dit gedrag vertoont.

Blijf wel bij jezelf en geef voor jezelf duidelijk je grenzen aan. Een vriendschap moet van twee kanten komen. Je hoeft niet koste wat kost een vriendschap in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je zult haar niet kunnen veranderen dus je hebt de mogelijkheid om het te accepteren, of je neemt afstand van haar / een brief schrijven is niet laf en werkt soms zeer verhelderend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als het praten niet helpt..
Als het echt heel erg is zou je kunnen overwegen om naar haar ouders te gaan.
Ook kan je het met je andere vriendinnen gaan bespreken.
Een brief? tja, je kan het proberen, maar ik zou het niet durven eerlijk gezegd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt op een psychische stoornis. Heeft ze stemmen in haar hoofd die haar dingen laten doen? Of is ze even "iemand anders"?

Als je vriendin hier niet over wil praten, zou ik afstand van haar nemen. Ook jij wordt er op aangekeken, want je loopt ernaast. Je moet je distantiëren van haar gedrag.
Dat is niet acceptabel om je zo te gedragen zoals je vriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dochter van vriendin heeft precies hetzelfde. En echt psychisch! Met stemmen! Af en toe ditzelfde agressieve gedrag. Poosje later weer zo normaal als het maar kan zijn. Uiteraard ga ik hier geen diagnoses stellen. Maar herkenning mag gemeld worden. Vraagsteller zet het hier niet voor niks nee. Absoluut geen normaal gedrag. Voor mij is dit duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er word geen etiket geplakt naar mijn idee maar een mogelijke oorzaak gevraagd. het 'misschien' stemmen in haar hoofd hebben zie ik niet in de vraag terug. sterker nog, het enige etiket wat ik hier zie is een 'helderziend oordeel' waarvan ik beide woorden uit de lucht gegrepen vindt +1 bestevear
Je hebt al geprobeerd om er met haar over te praten en dat is helaas niet gelukt. Het is me onduidelijk hoe vaak je geprobeerd hebt om hier een gesprek over te hebben. Het zou namelijk best kunnen dat de timing toen niet goed was. Misschien kun je een keer apart met haar afspreken en dan aangeven dat je echt een gesprek met haar wil. Een gesprek met haar over dit gedrag als ze al midden in zo'n bui zit is in ieder geval niet zinvol.
Een brief schrijven is best een goed idee maar je hebt kans dat ze het een en ander verkeerd interpreteert en dan ben je er niet om jezelf verder toe te lichten.
Jij hebt in ieder geval het recht om min of meer verschoont te blijven van deze buien. Haar gedrag in het openbaar, schreeuwen en tegen dingen aantrappen, is gedrag waarmee jij niet geassocieerd wil worden en het zou zelfs problemen kunnen opleveren. Dus of ze nu wil praten of niet, je kunt tegen haar zeggen dat als zij zich zo gedraagt dat je je genoodzaakt voelt om dan, op zo'n moment, afstand van haar te nemen.
Dat zou in de praktijk in kunnen houden dat je een andere route kiest of een blokje om gaat. Haar gedrag is haar probleem en dat zou niet jouw probleem moeten worden.
Als je vriendin jou om advies vraagt over hoe ze om moet gaan met die buien kan je haar eventueel aanraden om eens met de huisarts te gaan praten of met een vertrouwenspersoon op school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een brief schrijven is niet laf... een vriendin die niet met je praten, dát is laf!

het lijkt me dat ze op zijn minst sorry kan zeggen voor haar gedrag, en wat uitleg lijkt mij ook niet zo gek (laat het een probleem zijn met haar zelfbeheersing, dan weet je in ieder geval hoe en wat)

ach, als ze niet zou reageren op je brief of raar gaat lopen doen dan is het toch helemaal makkelijk voor je?
meer kan je niet doen (jezelf blijven ergeren is geen optie!!) dus kan je de 'entertain' vriendin gedag zeggen en eventueel iemand in je vriendenkring opnemen die zich wel weet te gedragen en waar je misschien ook nog mee kan praten!

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig voor jou dat je je gaat schamen voor het gedrag van jouw vriendin. Plaatsvervangende schaamte kost te veel energie en jij besluit om je te schamen. Dat kun je in jezelf wel veranderen. Een ander verhaal is die van jouw vriendin. Het is moeilijk om een ander te veranderen en dat is ook de verantwoordelijkheid van die ander. Wat je wel kunt doen is met haar delen wat het je doet. Vertel haar wat jij ziet als ze een 'aanval' heeft in objectieve woorden. "Ïk zie boosheid, ik hoor hard praten en harde woorden. Ik schrik hiervan, het maakt me benauwd en mijn hart gaat tekeer. Ik wil weg uit de situatie als het weer gebeurt en ik zal me dan ook terugtrekken".
Alles heb je in de ik-vorm uitgedrukt. Daarmee toon je respect voor jezelf en beschuldig je jouw vriendin niet. Je vertelt haar wel wat het jou doet door wat je hoort en ziet. Hopelijk trekt jouw vriendin er leerring uit. Je zou kunnen vragen in een rustig moment wat ze wil bereiken door haar manier van doen als ze zich bedreigd voelt.
Veel wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriendin lijkt mij wat pervasieve trekken te vertonen.
Dat is lastig omdat dat dan een persoonlijkheidsstoornis is.
Ze doet het wellicht niet bewust om mensen te choqueren maar lastig is het wel.
Je zou haar eens kunnen vragen of ze er niets voor voelt dat gedrag onder controle te krijgen.
Met psychotherapie is daar vat op te krijgen.
Toch moet je er voor waken dat je haar vriend bent en niet haar hulpverlener.
Als ze zich cooperatief opstelt is er veel te winnen.
Wil ze per se'niet 9dat komt helaas veel voor) dan zul je of haar gedrag voor lief moeten nemen of kiezen de relatie te beeindigen.
het is harde taal maar met iemand die je veelvuldig bruskeert kun je slecht gelukkig worden.
Ik wens je veel moed en wijsheid toe!!