Is 2 liters bloed verlies veel?

Tijdens mijn long operatie is er iets misgegaan, waardoor ik 2 liters bloed heb verloren. Is dit veel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je deze vraag nog kan stellen denk ik dat je het wel overleeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeetje zeg, 2 liter bloed verliezen door een foutje in een operatie :S verder niets beschadigd hoop ik?

Antwoorden (8)

Ja, 2 liter is veel. Ik neem echter aan dat je tijdens de operatie bloed toegediend hebt gekregen, waardoor het bloedverlies voor een deel is opgevangen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Redelijk je hebt maar 5 liter bloed in je lijf
Maar je kan het op nieuw aanmaken en laten transfuseren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is best veel ja, maar het kan nog extremer.

Het is een beetje afhankelijk van je lengte en gewicht.
De gemiddelde mens heeft ongeveer 5à6 liter bloed in zijn lichaam. Meer dan de helft verliezen is levensbedreigend. Bij jou valt het nog mee. Een tijdje rustig aan doen en goed aansterken en je hebt je bloed binnen een half jaar weer optimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bloed is gemiddeld 1/13de van je lichaamsgewicht.
weeg je 78kilo is dit 6liter bloed.
2 liter kan een mensen wel verdragen maar daarnaast blijft het toch altijd wel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vuistregel is lichaamsgewicht / 13 = aantal liter bloed in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot 3 liter is er niet eens altijd bloedtransfusie nodig. Je zult je naderhand zwak voelen en even niet intensief moeten sporten, gezien je minder rode bloedcellen hebt om O2 af te voeren naar het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja best wel veel! Ik neem aan dat je een bloedtransfusie gekregen hebt! harriet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens mijn levertransplantatie ben ik 5000ml bloed kwijt geraakt. Toegediend RBC: 0 units (Rode bloedcellen), FFP: 0 units (Fresh Frozen Plasma), Thrombocytenconcentraat: 0 units (bloedplaatjes voor bloedstolling). De chirurg heeft me achteraf te kennen gegeven dat het bijna onvoorstelbaar is dat ik geen bloedtransfusie nodig had (feitelijk een transplantatie op zich want het is geen lichaamseigen materiaal). Mijn HB is echter niet onder de 4.0 geweest tijdens de operatie.