Klopt het als je te vroeg ben geboren dat je moneriek 3. Jaar duurt ?

voorbeeld . Schrijven. Lezen. Fietsen praten . Lopen . En dat je bij zomge dingen extra tijd moet hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet waar. En waarom je moeder er geen antwoord op wil geven, is misschien dat ze het zelf ook niet weet.

Je zit op een speciale school, en daar zitten ook kinderen die wel op tijd, of misschien wel te laat zijn geboren.

Je moet echter blij zijn dat je op de speciale school zit, daar krijg jij de aandacht en de hulp die je nodig hebt.
En met goed opletten, hard werken kom je misschien wel verder dan kinderen die op een "normale" school zitten.

Maar je kunt er natuurlijk wel met je moeder over proberen te praten. Hoe zij het heeft ervaren dat jij te vroeg bent geboren en hoe zij denkt dat jij, jij bent.
En dat jij, jij bent maakt je al speciaal, zo is iedereen speciaal. Of je nu snel bent, of wat langzamer.
Het is maar net wat JIJ er van wilt maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

of dat 3 jaar is weet ik niet maar het klinkt logisch dat je achterloopt.
Als je een maand te vroeg geboren bent begin je als -1maand. tegen kinderen die normaal op 0 maanden beginnen.
Je moet duss eerst die maand in de baarmoeder nog inhalen, en dat schijnt buiten de baarmoeder langer te duren dan erin, dus ja je loopt achter. iig de eerste jaren van je leven, later trekt het wel bij
anneliez
13 jaar geleden
Nee zo werkt het niet. Bepalend is wel hoeveel je te vroeg bent geboren. Zo heeft een baby geboren bij 27 weken anders ontwikkelt dan.eentje bij bv 37 weken. Er is veel over gezegd en geschreven. Mede omdat de geneeskunde steeds meer premature babies in leven kunnen houden.

Als ik kijk naar mijn kinderen. Ze zijn beide veel te vroeg geboren. De ontwikkeling van mijn zoontje heeft toch een heel ander verloop dan die van mijn dochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter is 5 wk te vroeg geboren, de regel was, per week een maand in de ontwikkeling.
Het zal ongetwijfeld ergens op rusten maar bij haar klopt het absoluut niet. Ze was 5 wk (dus eigenlijk zou ze dan pas geboren moeten worden) toen ze d'r hoofd kon op tillen.
Nu is ze bijna 3 en in zowel grof als fijne motoriek loopt ze ver voor.

Ik ben wel benieuwd waarom je het vraagt?

Toegevoegd na 56 seconden:
Per week een maand ACHTER in de ontwikkeling .. sorry wilde te snel op m'n mobiel typen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er 1 van een tweeling en beide een maand te vroeg geboren. We liepen alle twee al met 9 maanden wat zelfs sneller is dan het gemiddelde en zowel ons fijne als grove motoriek hebben nooit een achterstand gehad vergeleken kinderen die wel op de uitgerekende datum zijn geboren.
Al heb je wel gelijk en is de kans groter dat ze een motorische beperking krijgen dan een voldragen baby.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb er nog even voor gekeken op internet en kwam de volgende site tegen die je vast zal aanspreken.
http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2008-1002-201857/Masterthesis%20Laurijsen,%20Niki-303771.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, klopt niet.
Ik ben zelf 6 weken te vroeg geboren, maar heb nooit een achterstand ergens op gehad. Niet in de motoriek en niet in leren.
In de groei maakt het ook niet uit, want ik ben inmiddels bijna 1.80. Het is bijna niet voor te stellen dat ik bij mijn geboorte niet eens groter was dan een brood.
Hoe een kind groeid hangt volledig af van de genen en hoe het wordt opgevoed.