Veranderende Moedervlekken

Zijn veranderende Moedervlekken nu echt altijd verdacht?
Ik heb een moedervlek op mijn bovenarm die in kleur en structuur is veranderd.Was eerst lichtbruin en glad nu rozig en bobbelig.
Jeukt ook en bloedde toen ik eraan krabde.Heeft iemand hier ervaring mee?Het doet geen pijn en ik wil mijn huisarts niet onnodig lastig vallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
Lastig vallen? Zijn werk is om jouw te helpen hoor. En een bloedende moedervlek is erg verdacht, hup naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk,Kimath en ook de antwoordgevers hier.
Je moet natuurlijk geen risico's nemen met je gezondheid.
Iedereen bedankt voor de antwoorden,ik had even bevestiging nodig.

Het beste antwoord

Eerste vraag: is het een moedervlek of een pigmentvlek? Een moedervlek is altijd al een bultje, een pigmentvlek ligt meer _in_ de huid.
En ja, als ie bloedt, jeukt, van kleur verandert, steekt zonder dat je eraan zit, van grootte en/of vorm verandert en/of lijkt te ontsteken/zweren, dan moet je je huisarts even laten kijken.
Ik had een moedervlek die bloedde, jeukte en groeide - de huisarts heeft 'm weggesneden (2 hechtingen, was niet pijnlijk want verdoofd) en naar een lab gestuurd voor onderzoek: er was niets aan de hand.
Maar liever met zoiets naar de huisarts voor niets dan te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Gelukkig voor je dat het niet ernstig was.Ik weet wel dat het niet perse ernstig hoeft te zijn .
In mijn geval is het zo:ik heb de laatste jaren al zoveel ziekenhuizen van binnen gezien.
Maar dat is natuurlijk geen reden om laks te reageren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reden te meer om de huisarts te laten kijken. Zelfs als een moedervlek kwaadaardig wordt, heb je dat vaak op tijd door.
Maar ik ken helaas ook een verhaal van iemand (uit de tijd dat men hier nog niet zo alert op was) die pas serieus genomen werd toen ze andere klachten kreeg, en toen was het al overal uitgezaaid.
Dus echt, laat ernaar kijken want _als_ het foute boel zou zijn, kun je er maar beter snel bij zijn.

Andere antwoorden (4)

Veranderende moedervlekken zijn inderdaad altijd verdacht. Ik weet dat je niet voor ieder wissewasje naar de huisarts wilt, maar als het op dit soort dingen aankom moet je dat wel doen.

U better be safe than sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je valt je huisarts nooit lastig want je betaald er altijd zoveel premie voor. Om er toch zeker van te zijn zou ik er maar toch langsgaan. Ikzelf heb op mijn rug een enorme vlek (lijkt wel op de vorm van belgie) en die verandert meestal ook van kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bloedende moeder vlek
Is levensgevaarlijk! Ik wil je niet laten schrikken maar dit zijn de veranderingen etc van huidkanker ik
Zou onmiddelijk naar het ziekenhuis/ dokter gaan een jeukende moeder vlek
Is nooitgoed en die veranderd ook
Niet laat staan bloeden!
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal is er niets aan de hand met een moedervlek maar gezondheid is wel belangrijk altijd voor de zekerheid naar de dokter die stuurt je dan vanzelf naar een dermatoloog . je kan beter laten nakijken dan later er achter komen dat het foute boel is. ga altijd als de moedervlek verkleurt of groter geworden is .