Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een DNA-profiel?

Graag een beetje makkelijk uitgelegd, op Wikipedia etc. staan allemaal ellenlange verhalen die ik niet zo goed begrijp.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik zie bij de antwoorden allemaal minnetjes... Iemand een antwoord dat volgens hem/haar wél goed is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat die minner voor kritiek heeft, maar opzich klopt mijn antwoord gewoon!
Misschien nog niet heel makkelijk uitgelegd, maar het is dan ook wel een moeilijk onderwerp.
Deze site legt het misschien wat duidelijker uit:
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i001379.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je DNA heel goed bekijkt bestaat het uit koppeltje van guanine, cytosine, adenine en thymine, afgekort G, C, A en T. Deze koppeltje vormen die bekende spiraal. Als jou DNA bekeken word zien ze dus bijvoorbeeld
G-A
A-C
C-T
enz.
Die code is je DNA profiel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de streepjescode van je erfelijke genen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loews, iemand zit zich hier te vervelen en gooit overal een - bij. De antwoorden kloppen allemaal.
In elke cel van je lichaam zit (hetzelfde) DNA. Maar slechts 2% van dat DNA bevat specifieke genetische informatie, de rest is 'junk' DNA. Dat junkDNA bestaat uit een bepaalde volgorde van nucleotiden die zich steeds herhaalt. En hoe dat zich herhaalt en hoe lang deze stukken zijn verschilt per individu: het DNA profiel.
Nu kunnen onderzoekers dus als ze bijvoorbeeld sperma of bloed hebben gevonden van een crimineel, het DNA uit de cellen halen en bepaalde gedeelten daarvan onderzoeken om daar het DNAprofiel van te bepalen. Zo kunnen criminelen worden opgespoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DNA is zoiets als een onvervalsbaar paspoort dat je altijd bij je draagt, en waar je bovendien overal wel kopieën van achterlaat. :) Zie bron voor meer info.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding