De drang om het level uit te spelen of te winnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel spellen speel je dingen vrij naarmate je langer speelt. Daarnaast ga je ook levels omhoog die vaak voor anderen te zien zijn. Dit werkt stimulerend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is onderzoek gedaan naar het spel World of Warcraft, het artikel stond afgelopen zomer in het gameblad " gamez" en het verslavende aan dat spel was dat je met verschillende mensen tegelijk een doel haalde en niet het winnen van de aanval maar de aanval zelf was verslavend omdat je hersens een stofje aanmaken wat een heel fijn gevoel geeft en dat gevoel wil je vaker wat een soort verslaving opwekt. Overigens stond in het zelfde artikel dat games zelf niet verslavend zijn. Maar mensen die als verslaafd werden gezien hadden voornamelijk moeite met sociale vaardigheden waardoor ze meer de virtuele wereld introkken. Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet is heel veelzijdig: als iemand verslaafd is aan online gokken, is hij dan verslaafd aan internet of aan gokken? Problematisch internetgebruik wordt soms gezien als een vorm van obsessief of dwangmatig gedrag. Je kunt bijvoorbeeld ook obsessief met voetbal bezig zijn, het kan je leven beheersen. Het grote verschil met internet is dat er bij voetballen wel externe prikkels zijn om te stoppen: een wedstrijd duurt maar 90 minuten, de training is om 21.00 uur afgelopen. Maar internet houdt nooit op. Ook sluit een beeldscherm externe prikkels uit: je krijgt al automatisch een soort tunnelvisie.

Games worden bovendien bewust zo ontworpen dat mensen er verslingerd aan raken. De beloningen, zoals het behalen van punten bij games, treden snel en vaak op, maar het prettige effect duurt maar kort. Dat stimuleert het gebruik. En daarbij komt bij netwerkgames ook nog groepsdruk: in dat soort spellen kun je taken alleen maar uitvoeren met een hele groep. Dat kan internet een gevaarlijk verschijnsel maken voor kwetsbare mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mogelijkheid om even te kunnen wegvluchten in een 'andere wereld'. En het steeds hoger willen komen in niveau. Tenminste, dat is mijn ervaring, maar dan zonder de verslaving ;) O ja, en het kunnen rondneuzen in een wereld waarin vaak van alles te onderzoeken is. Soms vinden mensen het ook makkelijker om online vrienden te maken dan in het echte leven. Dat heeft een lagere drempel/lagere eisen in sociale vaardigheden.