Heeft straffen zin?

De mensen willen zwaardere straffen, wraak en veiligheid. Maar wordt de misdaad minder door al dat straffen? Daalt de criminaliteit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Cijfers tonen aan dat zwaardere straffen niet per se helpen criminaliteitscijfers omlaag te brengen. Zoals een van de beantwoorders al schreef: in tegendeel (sic).

De vraag "of straffen zin" heeft, kan dan ook in algemene zin met "nee" worden beantwoord, volgens mij.

Veel interessanter is de vraag of straffen zinvol(ler) gemáákt kunnen worden. Ik weet van experimenten op dit vlak die interessant zijn een hoopgevend. Misschien moet daar wat meer aandacht voor komen en meer geld in worden gestopt (vanuit een andere verdelingen van de beschikbare middelen, liefst).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De vraag "of straffen zin" heeft, kan dan ook in algemene zin met "nee" worden beantwoord, volgens mij.' Eerlijk gezegd geloof ik daar geen bal van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als straffen zin had, dan zou er geen recidive - herhaling - zijn en waren er bijvoorbeeld geen 'draaideurcriminelen'. Helaas... de cijfers bewijzen het. Uiteraard heeft straffen wél in sommige gevallen zin en ook is straffen van belang als middel om genoegdoening te creëren ten opzichte van de slachtoffers. Maar nogmaals.. de misdaadcijfers zullen er helaas niet door dalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Als straffen zin had, dan zou er geen recidive - herhaling - zijn en waren er bijvoorbeeld geen ‘draaideurcriminelen’.' Dat kun je nooit zo zeggen. Want je kan niet meten hoevéél recidive er voorkomen is door ze een tijd op te sluiten. En da's trouwens altijd wel iets - want sowieso is er geen recidive mogelijk zo lang ze opgesloten zitten. En als er recidive plaatsvind bij de wat zwaardere crimilnelen: gewoon de rest van hun leven opsluiten. Dan vind er ook geen recidive meer plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar.. je kunt toch wel vaststellen of meneer X die een tijd in de bak heeft gezeten zich opnieuw bij een PI moet melden omdat 'ie opnieuw de fout is ingegaan. Als DAT vaak voorkomt bij vele 'meneren X...N', dan weet je dat voor hén (langere) straffen geen zin hebben gehad. Je oplossing om een zwaardere crimineel zijn hele leven op te sluiten is natuurlijk een middel en nog veelbesproken ook. In dat geval voorkom je herhaling, uiteraard! Maar.. hoe gek dat ook klinkt... in ons land wordt gezocht naar een 'humane strafrechtspleging' en dat idee zal niet snel worden opgegeven.

Andere antwoorden (12)

Ja.
Criminelen in de bak lopen niet op straat.
Maar ze komen er niet 'beter' uit dan ze erin zijn gegaan.
In tegendeel.
14 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk erg simpel: wat denk je dat er zou gebeuren als we alle gestraften nu los zouden laten?
Juist...

Toegevoegd na 14 uur:
Een groot deel van de bevolking zal nimmer 'crimineel af' worden. Zulke mensen moet je gewoon levenslang opsluiten. 'T doet er daarbij niet eens toe of ze beter worden of niet! 'T gaat om 't beschermen van toekomstige slachtoffers. DAT is 't gene wat telt. En _zo lang_ ze vast zitten, kunnen ze _geen_ criminaliteit plegen en is 't dus simpelweg een keihard _feit_ dat de criminaliteit daalt.

En hoe kan 't beter? In elk geval moet je de criminelen aan 't werk zetten. En eventueel (indien ze geen direct gevaar vormen voor mensen) maatschappelijk werk geven. En nee, schoffelen is geen maatschappelijk werk.
En ja, dat valt dus inderdaad ook onder taakstraffen soms. Maar de huidig uitgedeelde taakstraffen zijn meestal een absoluut lachtertje. Dus: zwaarder straffen.
En een simpel taakstrafje voor zedendelicten slaat ook nergens op. En náást een taakstraf: altijd ook gevangenisstraf geven.

Verder kan je denken aan een _groot_ ommuurd stuk land. Binnen dat stuk land heb je verschillende niveau's: hoe crimineler, hoe dieper je naar 't midden van dat stuk land gaat. Stel je zit in niveau 1 (voor de lichtere vergrijpen) en je pleegt opnieuw een vergrijp: dan ga je naar niveau 2 of 3. Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt voor mij niet zo voor de hand. Er worden dagelijks gestraften losgelaten. Ik denk niet dat het zo'n effect zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh nou ik zou dan direct extra sloten op m'n huis laten zetten en een pistool kopen om me te kunnen verweren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...maar is niet nodg als de criminelen in de bak zitten.
U zegt de mensen willen zwaardere straffen. Ik denk dat dit komt omdat veel mensen het zat zijn om te horen dat er voor verkrachtingen, mishandelingen en nog meer van dat soort ernstige misdrijven gewoon taakstraffen gegeven worden, of in ieder geval heerst dat beeld in Nederland. Ik denk persoonlijk dat zwaarder straffen altijd helpt, misschien niet omdat een crimineel twee keer gaat nadenken voordat hij wat doet, maar omdat hij lang van de maatschappij wordt onthouden en geen kans krijgt om te recidiveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je voordelen van taakstraffen bij verkrachtingen en mishandelingen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
excuus voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in deze aflevering van Zembla is onderzoek gedaan hoevaak en waarvoor er eigenlijk taakstraffen worden gegeven. http://player.omroep.nl/?aflID=5688583 Het is een deprimerende aflevering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die uitzending was op 14-10-2007 uitgezonden de delicten en veroordelingen zullen dan van nog eerder dateren. Niet erg actueel. Natuurlijk wel schokkend dan met name die misbruik zaken.
dat met die moord 10 en 6 jaar was wel ok vond ik.
maar over het algemeen ben ik niet zo onder de indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'misschien niet omdat een crimineel twee keer gaat nadenken voordat hij wat doet' Nou ik denk 't wel. De straffen zijn nu regelmatig 'lachwekkend' laag. Denk je echt dat dat geen invloed heeft op de criminaliteit? Nou ik denk 't wel. Ik weet 't eigenlijk wel zeker.
Bij een crimineel die goed bij z'n verstand is, zullen zwaardere straffen zeker helpen.

Denk maar eens aan landen als Thailand, waar je voor drugsmokkel je halve leven de bak in gaat. (en WAT voor een bak!). Je denkt wel langer na voordat je zoiets doet.
(halve idioten en hele jonge mensen uitgezonderd dus).

In Nederland zijn de straffen soms zo lachwekkend laag, dat veel criminelen het risico met een gerust hard nemen.
Sterker nog: Als je geen dak boven je hoofd hebt, is het 'swinters prettig toeven in een verwarmd kamertje met tv, je natje en je droogje.

Mijn nichtje is acht jaar geleden vermoord, omdat een idioot na een ruzie een handgranaat naar haar toegooide. Haar vriend was ook op slag dood, en hun zoontje van 2 werd op slag wees.
De dader kreeg 12 jaar. Hij loopt nu, na 8 jaar cel, weer vrolijk rond wegens goed gedrag.
I rest my case....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en als het geen zin heeft omdat mensen zeggen dat ze dan ook weer de criminaliteit ingaan. Gewoon nog langer in de bak van mijn part levenslang. En we maken de staat weer velig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeker wel. Maar hoeveel is de grote vraag. Minder dan nu? Meer? Op een andere manier?

Als er drakonische straffen zijn, en iemand wordt op een relatief (!) licht vergrijp betrapt, dan is hij wel levensgevaarlijk. Het vooruitzicht zal hem ALLES laten doen om eronderuit te komen en te ontsnappen. Inclusief geweld, moord en doodslag.

Ik denk dat we er NIET veiliger van worden. Dit is dus geen pleidooi van 'je doet maar'!
Er moet 'goed' gestraft worden. Afschrikwekkend om daders te doen stoppen, niet al te ruig om er geen moordmachines van te maken.
Ons eigenbelang dus.

en hoeveel dan dat 'goed' is, dat zal wel onderwerp van discussie blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Als er drakonische straffen zijn, en iemand wordt op een relatief (!) licht vergrijp betrapt, dan is hij wel levensgevaarlijk. Het vooruitzicht zal hem ALLES laten doen om eronderuit te komen en te ontsnappen. Inclusief geweld, moord en doodslag.' 'Er moet ‘goed’ gestraft worden. Afschrikwekkend om daders te doen stoppen, niet al te ruig om er geen moordmachines van te maken. Ons eigenbelang dus.' Wat is 'goed' straffen? Enfin, u lijkt al geïntimideerd door potentieel arrestanten vóórdat ze zijn gearresteerd en u lijkt ze _vanwege die intimidatie_ een lagere straf te willen geven. Dat is natuurlijk niet correct naar de _huidige_ slachtoffers van die arrestanten toe.
Dus zachter straffen _omdat_ ze anders wel eens bij 't arresteren een moord zouden kunnen plegen? Tja, als je zo (krom) gaat redeneren, dan loont misdaad. En dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens. bijna. Mijn redenatie is er puur een van eigenbelang of maatschappelijk algemeen belang. Met welke straf doen we we maatschappelijk het beste? Mijn stelling is dat drakonische straffen ons *verder* van huis brengen door het TE afschikwekkende en *daardoor* nog veel meer schade aanrichtende feffect dan er al was. Dat is geen beloning of verzachting! dat is eigenbelang! De dijk van de polder zo hoog en stijl maken dat hij op je huis stort, daar is het een beetje mee te vergelijken. Komt die schade dan door het water waartegen je je beschermen wilde, of door je constructiefout? Jij mag het zeggen.
Je zou voor de gein is naar Amerika moeten kijken. Daar worden overdreven straffen gegeven en soms zelfs de doodsstraf. Toch zit één op de acht volwassen mannen in Amerika in de cel. Dit komt niet doordat mensen door zwaardere straffen afgeschrikt worden. Dus als middel tegen criminaliteit helpt het niet.

Wat wellicht ook interessant om te weten dat zwaardere straffen van oudsher worden ingezet wanneer de pak kans laag is. In de middeleeuwen hadden ze de meest verschrikkkelijke straffen omdat de kans dat iemand een misdaad beging en daarvoor gestraft werd erg laag was. Dus wellicht ligt de focus van media en politiek verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je zegt over het straffen in Amerika is wel waar (+1)
maar Nederland is The U.S.A niet. de regelgeving daar is ook anders dan hier. en wat daar wel zal werken hoeft niet voor hier te gelden. andersom wat daar niet werkt zal hier misschien wel kunnen werken. de vergelijking wordt naar mijn mening te vaak gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoeld maar het is een manier om het voorbeeld in extremen te trekken. Als je kijkt naar Denenmarken gaat het voorbeeld weer de andere kant op maar het illustreerd minder goed. In Denemarken zijn namelijk weinig gevangenissen weinig criminaliteit en lage straffen. Ik begrijp ook dat er veel cultuur verschillen zijn maar de vraag was of mensen onder dreiging van zwaardere straffen minder criminele actieviteiten zouden vertonen. Hoewel het niet altijd verstandig is om te extrapoleren heb ik het gevoel dat het in deze wel kan aangezien er zoveel voorbeelden zijn. Onder Stalin vierde de criminaliteit hoogtij, in Brailië zijn ze momenteel ook niet erg vrede lievend ondanks de zware straffen en in Amerika ook niet. In de Scandinavische landen wordt criminaliteit als een maatschappelijk probleem behandeld en zijn de gevangenissen erg open en vriendelijk. Conclusie zwaardere straffen helpen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zegt over het straffen in de USA is niet waar (-1). In de USA is er geen sociaal vangnet. Een zeer groot deel van de werklozen gaat daarom in de criminaliteit. Simpelweg omdat ze anders niet zouden overleven. Vooral DAT is de oorzaak van die hoge criminaliteit daar. Als je bijv. 'stom stommer stomst' kijkt, dan zie je criminelen/autodieven letterlijk levensgevaarlijke zaken uithalen, en dan wordt vaak nog even de straf genoemd die die persoon krijgt - en die valt me dan vaak TEGEN! Zo laag, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gebrek aan een sociaal vangnet kan inderdaad de oorzaak zijn van een hoop criminaliteit. De vraag was echter of langere/harder straffen zin heeft. Ik heb dat opgevat als de vraag of het een afschrikkende werking heeft. Volgvens mij is dat niet het geval ondanks de nijpende situatie in voor genoemde landen. ALs jij vervolgens graag je conclusies wil verbinden aan een programma dat stom, stommer, stomst heet dan moet jij dat weten. Ik lees daar liever kranten voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met de reacties hierboven: In de Verenigde Staten zijn bepaalde bevolkingsgroepen gecombineerd met bepaalde woongebieden zo kansloos, dat criminaliteit de enige manier is om te overleven. Dat mag je niet als graadmeter bij de vraag gebruiken.
Nee, ik geloof er niets van. De pakkans is in Nederland al erg klein (ten opzichtte van bijv. Duitsland. Het is ook al jaren bekend dat van straffen geen afschrikwekkende werking uitgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het is ook al jaren bekend dat van straffen geen afschrikwekkende werking uitgaat.' Geen wonder, met die lage straffen en lage pakkansen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwaarder straffen heeft weinig zin blijkt, waar wel heel veel te halen valt is de pakkans vergroten (zie link)
De nederlandse politie scoort heeeeeeeeel erg slecht ten opzichtte van bijv Duitsland. In NL is het ophelderingspercentage iets van 13%, in duitsland het drievoudige..
Ja, straffen heeft wel zin, want je leest ook positieve verhalen over mensen die uit de gevangenis komen en een beter (ook voor de medemens) leven hebben (je moet ook de posititeve kant bekijken). Ook heeft straffen zin voor de slachtoffers: Ze vinden dat het recht aan hun kant is: De misdadiger krijgt zijn verdiende loon. Tenslotte zorgt het straffen van misdadigers ook voor veiligheid: Mensen schakelen de politie in bij een misdaad, opdat de misdadigers worden gestraft. Als de misdadigers niet (zwaar) gestraft zouden worden, waarom zouden mensen dan de politie inschakelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien iedereen maar dan ook iedereen een fout kan maken ben ik er niet voor om alle straffen maar veel zwaarder te maken, voor je het weet veroorzaak je ongewild een ongeval met dodelijke afloop en dan zou je levenslang krijgen(bijvoorbeeld).je moet straffen dan ook zien als een correctiemethode, met alds doel je in de maatschappij te verbeteren. Maar ik ben er wel voor om mensen die meerdere misdrijven begaan of recidiveren zwaarder te straffen.
Waarbij je kunt denken aan een redelijk lichte straf in geval van een eerste misdaad zoals nu ook het geval is maar bij een tweede keer een verdubbeling van de straf omdat blijkbaar de correctie niet heeft gewerkt en in geval van weer een herhaling dus een derde veroordeling een levenslange opsluiting of een verbanning naar een oord waar het leven minder prettig is en bestaat uit overleven zodat er voor misdaden geen tijd overblijft.Naar mijn mening is dat het beste omdat je na de tweede veroordeling automatisch bij arrestatie weet dat je nooit meer vrijkomt zal hier een afschrikwekkend effect vanuit gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet zozeer dat de straffen hoger moeten maar wel anders. Ik zelf denk niet dat een crimineel er weer goed van word als hij celstraf heeft gehad. Misschien dus betere straffen verzinnen wat wel zou kunnen helpen. En als ze dan weer terug de samenleving in gaan een bandje omdoen zodat de regering of wat dan ook weten waar hij is en wat hij doet. Mocht hij weer de fout in gaan dan mag hij lekker in een gecreeërde gevangenisland gaan wonen met de rest van de uitschot. Met zero vrijkomingskansen. Diegene leeft dan net zoals wij alleen dan apart van de rest van de bevolking. En heel die stad(land) zitten alleen maar criminelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Criminelen denken dat ze een goede kans maken op een miljoen als ze een staatslot kopen. Dat ze geen ongeluk zullen veroorzaken als ze hard rijden. Dat ze niet gepakt worden als ze een misdrijf plegen.

Tsja, het zijn net mensen.

Ergo, hogere straffen hebben geen zin, zie Amerika. Aanpakken van sociale wantoestanden wel.

Bij mensen die roepen om hogere straffen denk ik altijd aan de meute op het plein in de Middeleeuwen. Lekker leedvermaak.