Hoe begeleid je een kind met een oedipus complex in de adolescentie?

De meeste moeders willen graag dat hun zoon zich ontwikkeld tot een man die onafhankelijk van hen de wereld door kan. Op dit moment heb ik een opgroeiende jongen in dienst die wel graag werkt maar het moeilijk vind om te kiezen tussen de aandacht voor zijn moeder en de veiligheid thuis en het werk. Hij wil ook graag thuis zijn en een keuze is moeilijk. Hij zegt dat zelf natuurlijk niet zo , houdt zich stoer en zegt gewoon geen zin meer te hebben of iets anders nog te moeten doen. Ik heb me al afgevraagd of de moeder hem niet harder nodig heeft dan ik maar deze wil bij navraag gewoon dat wat de meeste moeders willen. Dat de zoon straks zelfstandig de wereld in kan. Ik heb bij deze vraag nog de notitie dat het een kind in de adolescentie is en dat de contacten rondom huis er helaas niet zijn, de contacten op school ver weg Er is geen peergroup die je zomaar hebt, zowel in school- als vakantietijd. Ik ben me ervan bewust dat de ouders een kind willen beschermen, dat herkende ik ook wel bij me zelf , ben heel vaak tegen dat gevoel opgelopen maar ik heb mijn kinderen wel wat ruimte gegeven, heeft me wel eens slapeloze nachten bezorgd. Enfin het is tot dusver toch goed gekomen. Hoe kun je beter werk afspraken met een opgroeiende jongen maken die nog zo aan de moeder hecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat ie tot dusver weinig mannelijke voorbeelden heeft gehad.
Ik zou zeggen, zet hem tussen de zgn "grote jongens", of oudere mannen op het werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is niet aan jou. Hij is bij jou in dienst, je bent niet zijn moeder of therapeut.
Een therapeut moet hem anders behandelen dan een werkgever.

Hoe begeleidt je hem in werk: hij heeft een contract, werktijden en werktaken, net als ieder ander.
Deze heeft hij naar behoren uit te voeren. Doet hij dit niet dan ga jd een gesprek met hem aan over de verwachtingen die je hebt. Hij zal zich moeten aanpassen anders volgt ontslag.
Welkom in de grote mensen wereld...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een opgroeiende jongen die moeite heeft zijn moeder los te laten heeft natuurlijk nog geen "oedipus complex".

Dan zouden heel veel Italiaanse en Spaanse mannen dat hebben. Hechten aan de moeder, vast willen houden aan het vertrouwde is een tamelijk normaal verschijnsel

Bovendien: Freud plaatst het concept "Oedipus complex" in de fallische fase (leeftijd 3 tot 6).

Wat is jouw rol?
Hoezo heb je de jongen in dienst?
Moet hij werken voor zijn geld?
Kun je goed met hem praten?

Enfin, de omstandigheden en de jongen en de moeder etc.
die maken hoe je er mee om moet gaan. Daar weten wij hier veel te weinig van af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw vraag komt mij niet geheel onbekend voor. Uw betrokkenheid bij uw werknemer is prijzenswaardig. Niettemin adviseer ik u om een freudiaanse diagnose (Oedipus complex) niet te stellen. Uw waarneming is niet objectief. Uw betrokkenheid daarentegen zeer manifest.

Omdat u reeds uw mening/oordeel hebt gevormd is het moeilijk om deze los te laten in een gesprek met uw werknemer. Niettemin is uw relatie met hem risicovol in economisch en sociaal/maatschappelijke zin.

Indien u gegronde redenen hebt om zijn disfunctioneren met hem te willen bespreken dan kan dat uiteraard. Hierbij is het mogelijk om uw waarnemingen ten aanzien van zijn extra curriculaire activiteiten aan te kaarten.

Wees er echter op voorbereid dat hij het recht heeft om zijn wereld buiten het werk te beschermen. U blijft dan zitten met een 'kater' en een werknemer die een wrok tegen u koestert.

Ieder heeft het recht om zijn leven te leiden op een manier die hem/haar schikt of het beste lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
helder en waardevolle informatie/invalshoek! :)
Wat bedoel je met Oedipuscomplex? Dat speelt zich af in de leeftijd van 3 tot 6 jaar oud, als het zich al afspeelt. Probeer niet de psycholoog of therapeut uit te hangen als je daar geen verstand van hebt.

Ben gewoon een goede werkgever en spreek hem aan op de prestaties die hij op zijn werk levert. Beloon hem navenant of schop hem buiten als hij niet voldoet. Een mooie oefening op weg naar volwassenheid op een leeftijd dat fouten je hele toekomst niet in de vernieling helpen.