Uit het ziekenhuis?

Ik lig inmiddels drie weken in het ziekenhuis en ik wou even naar huis gaan. Ik woon 10 min. van het ziekenhuis. De zuster zegt dat als ik het ziekenhuis nu zou verlaten dat ik dan niet meer verzekerd ben. Kan iemand dit bevestigen of weet iemand of ik uit het ziekenhuis mag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je van het ziekenhuis toestemming hebt voor en kort verblijf thuis, kunnen ze je niet uit de verzekering zetten. Het gebeurt heel vaak dat mensen even, of een week-end naar huis mogen. Een en ander hangt natuurlijk wel af van de ziekte en de omstandigheden. Dat kunnen we van hieruit niet bekijken natuurlijk.

Op zich kan niemand je vasthouden en ben je gewoon vrij te staan en gaan waar je wilt. Je kunt dus best even naar huis. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf, waarom je 3 weken in het ziekenhuis ligt. Het uitstapje naar huis doe je natuurlijk wel voor 100% op eigen verantwoording.

Natuurlijk mag je even weg, maar éérst zal het ziekenhuis je laten tekenn voor eigen risico. En terecht ook. Want je ben onder hun zorg in het ziekenhuis en excursies naar huis zijn niet inclusief. Maar je zit niet in een dwangbuis:). Als de situatie het toelaat zal dat zeker even kunnen.

Het ziekenhuis heeft een zorgplicht voor je. Als je naar huis zou gaan, zouden ze geen zicht hebben op jou en je gezondheid. Het scheelt natuurlijk wel waarvoor je bent opgenomen. Stel het is iets waarbij je op elk moment in elkaar zou kunnen zakken, dan laten ze je niet naar huis gaan. Stel dat het thuis zou gebeuren, dan zou er geen adequate zorg voorhanden zijn. Hetzelfde als je elk uur gecontroleerd zou moeten worden, of je hangt aan een infuus of controle-apparatuur. Maar als je lopend patient bent, mag het misschien wel. Een van mijn kinderen was een keer opgenomen, maar hoefde ook niet de hele tijd in bed. Dat ging meer om observatie. Ik ben toen naar de kerk geweest met hem, dat was in een ander gebouw. Ik moest praten als brugman, maar ik kreeg wel toestemming. Maar ze zullen dat per geval bekijken. Ik kan me overigens wel voorstellen dat je na drie weken weer eens naar huis wil...

Je mag idd niet van het ziekenhuisterrein af. Je bent ziek, opgenomen, en het ZH is verantwoordelijk voor je. Als je buiten het ZH bv aangereden wordt dan heeft het ZH een probleem. (en jij natuurlijk ook, maar dat terzijde). Dus je moet gewoon op het terrein blijven. Mijn pa mocht ook niet weg, kwestie van verantwoording.

De behandelend arts moet hier toestemming voor geven! Dan blijf je verzekerd. Als je op eigen verantwoording gaat, dan ben je inderdaad niet meer verzekerd!

Als je lopend patiënt bent en je 'mag' een een uurtje naar de kantine... Sneak dan even naar huis. Houdt rekening met 'voedertijden' en prik, medicatie tijden'. Zorg voor begeleiding en of vervoer. Ken het verhaal van een patiënte uit het MCL welke, met infuus en loopstang naar naburig pompstation liep om perpaykaart te halen. Maatja die was opgenomen ivm suïcide poging en direkt overgeplaatst naar 'gesloten afdeling'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100