Als je best wel vaak een ontbijt overslaat, word je dan dikker?

Vaak op school sla ik mijn ontbijt over. Meestal kom ik met de broodjes die ik s'ochtends heb gemaakt ook weer terug. Met andere woorden, ik vergeet altijd in de pauze's te eten.
Maar word je dan dikker als je je ontbijt overslaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij is het niet zo dat je dan dikker wordt. Het is natuurlijk wel beter om te ontbijten, anders ga je in de loop van de dag snoepen. Ook heb je een ontbijt nodig om je lichaam energie te geven om op gang te komen, hierdoor voel je je wat fitter :)

Als je je ontbijt overslaat heb je meestal 's middags veel honger en dan eet je veel meer (ongezonde) dingen (vreetkik) daar wordt je dikker van... M.A.W. Het is sowieso niet goed voor je om je ontbijt over te slaan.,;

Ontbijt overslaan is enorm slecht. Je moet iets eten om dat zaakje in je buik op gang te brengen. Als je dus niets eet tot 12 uur dan gebeurt er niks in je buik terwijl je wel volop actief bent. Je lichaam staat snachts in ruststand en je moet het sochtens een beetje activeren door te eten etc. Hetzelfde doe je met je spieren, als je wakker wordt wil je altijd even strekken, dan activeer je je spieren. Ik weet niet of je er dikker van wordt als je ontbijt overslaat, maar op een gezonde manier slanker wordt je dan zeker niet

Dat hoeft niet persé, maar vaak is dat wel een gevolg van jaren niet ontbijten. Je stofwisseling (verbranding) moet continu blijven werken. Als je 's morgens opstaat, is het de bedoeling dat je je kacheltje z.s.m. weer laat branden. Doe je dit niet, dan gaat je lichaam in een soort standby modus. Hij krijgt niet vaak genoeg brandstof, dus gaat hij heel zuinig aan doen met wat er wel binnenkomt. En soms lijdt dit tot dikker worden. Je hoeft niet direct als je opstaat iets te eten, maar drink een glaasje (lauwwarm) water en probeer wel binnen twee uur in ieder geval iets te eten. Een appel, banaan, boterham, yoghurt, gewoon iets waar je zin in hebt. Als je dat namelijk doet, dan heb je na een paar uur weer trek en kun je je boterhammen eten. Verdeel je boterhammen over de hele dag en eet tussendoor ook wat fruit. Op die manier blijf je je stofwisseling optimaal houden, waardoor je suikerspiegel mooi gelijk blijft en je dus geen snaai-aanvallen of zoetaanvallen krijgt.

Je lichaam is te vergelijken met een openhaard. Je moet er brandstof in doen om de verbranding op gang te laten komen. Het is belangrijk dat je stofwisseling optimaal draait en daar is een ontbijt voor nodig. Als je dit niet doet, blijft je stofwisseling op een heel laag pitje staan en zal alles wat je later op de dag eet sneller op worden geslagen als vet, omdat je 'kacheltje' dus niet goed draait.

Nee, ik heb net in de afgelopen twee maanden in een wetenschappelijk tijdschrift gelezen dat ontbijt overslaan geen invloed heeft op hoe veel je de rest van die dag eet, en dus ook niet op je gewicht. Toegevoegd na 1 minuut: ik ontbijt al sinds mijn 16e niet meer, en ik ben te mager hoewel ik wel erg gezond eet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100