Wanneer maakt men een m r i van een pasgeboren baby en wat zijn de risico's?

Ik zat vanmiddag in wachtruimte naast een kind van mss. enkele dagen oud en vroeg het mij af.
Voor de helderheid het was de baby die door de m r i scanner moest want ik heb het zelf gezien omdat ik in de andere scanner lag.
Dank Simon voor uw reactie die zowaar een antwoord geeft op de gestelde vraag. Het was overigens niet in het kinderziekenhuis, maar in het ziekenhuis voor volwassenen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De kans is klein dat de pasgeboren baby een MRI-scan moest krijgen. Waarschijnlijker is dat de moeder een scan nodig had. En de baby moest mee vanwege de voeding e.d.
Als een pasgeboren baby een scan nodig heeft, is hij waarschijnlijk al opgenomen in het ziekenhuis. En dan gaan ze niet via de poliklinische wachtkamer naar de scan.
Pieterke
4 jaar geleden
Het lijkt me heel vreemd dat een baby met de moeder mee moet in de scanner vanwege voeding. Bovendien duurt een scan max. 45 minuten. En in de tussentijd kan toch iemand anders zo nodig (voor 1 keer) een flesje geven? En die afspraak wordt toch ook gepland, dan kun je ook rekening houden met voeding? Bovendien had vraagsteller dan toch ook de moeder wel gezien?
Erna55
4 jaar geleden
Vanuit een mri- scanner kun je niet kijken in de andere scanner...
Pieterke
4 jaar geleden
@Erna55: Vraagsteller heeft het kennelijk toch gezien dat die baby in de scanner ging. Die scanners zijn toch aan beide uiteinden open dus ik neem aan dat je dat dan wel kunt zien. (Ben er gelukkig zelf nog nooit in geweest).
Erna55
4 jaar geleden
Ik ben er wel in geweest. Elke scanner staat in een eigen ruimte.

Antwoorden (1)

Diagnosticering: MRI wordt gebruikt om een breed scala aan aandoeningen bij baby’s te diagnosticeren als gevolg van letsel, ziekte of aangeboren afwijkingen. Wanneer een scan van de hersenen en het ruggenmerg nodig is, is MRI nuttig vanwege het vermogen om zonder straling door de schedel en de botten van de schedel en de wervelkolom te kijken.

Onderzoek: te vroeg geboren kinderen krijgen vaak problemen met leren, concentreren en sociaal functioneren. Over de oorzaken is weinig bekend. Daarom onderzoeken UMC Utrecht en Universiteit Utrecht nu gezonde pasgeboren baby's met MRI-scans. Hun hersenontwikkeling wordt vergeleken met die van premature baby's.

De MRI maakt nogal wat lawaai. En het is de bedoeling dat je in de MRI heel stil blijft liggen. Daarom wordt een baby gebakerd en krijgt deze oorkapjes.
Zie hier het verslag:
https://lijfenlijn.com/mri-bij-een-baby-onderzoek-uitslag/

Hoe riskant het is, is nog niet duidelijk. Bij zulke kleintjes is bijvoorbeeld het gevaar van onderkoeling in een MRI gerapporteerd. Volwassenen die in de MRI zijn geweest, kunnen hun ervaringen navertellen en noemen duizeligheid, evenwichtsstoornissen, nachtmerries, geheugenproblemen en gehoorbeschadigingen als bijwerkingen.
Baby's hebben maar heel weinig middelen om duidelijk te maken wat ze ervaren, en als ze ingebakerd zijn gaat dat nog moeilijker. Ze zijn bovendien weerloos, wat reden te meer is om extra voorzichtig te zijn met behandelingen en onderzoeken die niet direct nodig zijn.
SimonV