Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand met bloedgroep A positief bloed nodig heeft en je kan alleen kiezen tussen A negatief of B positief welk bloed geeft de minste problemen?

Bij welke combinatie heeft de ontvanger de minste kans op complicaties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als basis moet je uitgaan van dezelfde bloedgroep. A dus in dit geval. B kan absoluut niet.
De rhesusfactor bestaat uit bepaalde eiwitten. Rhesuspositief heeft dat eiwit wel, rhesusnegatief heeft het niet. Iemand met een positieve rhesusfactor kun je wel rhesusnegatief bloed geven. Andersom kan het nooit.
Dus: kies in dit voorbeeld voor A negatief.

Een handig ezelsbruggetje dat ik ooit op school leerde:
Stel: bloed is soep. A is tomatensoep, B is groentesoep, O is bouillon. De rhesusfactor zijn soepballetjes.
Dan kun je alles bij elkaar doen waardoor het volume van de soep vermeerdert, zolang er maar geen vreemde ingrediënten bijkomen.
Dus: O negatief (bouillon zonder ballen) accepteert alleen O negatief.
Het andere uiterste is AB positief (tomaten-groentesoep met ballen), daar kun je alles bij doen, zonder er vreemde ingrediënten bij in te brengen.

A positief (tomatensoep met ballen) zoals de vraagsteller als voorbeeld geeft, kan dan aangevuld worden met:
- hetzelfde bloed, dus A positief
- A negatief (tomatensoep zonder ballen)
- O positief (bouillon met ballen)
- O negatief (bouillon zonder ballen)

Er zijn uitzonderingen met enkele bijzondere (zeldzame) bloedgroepen, of met een afwijkende rhesusfactor (daarbij is bijvoorbeeld het eiwit niet helemaal compleet). Maar voor normale situaties volstaat het ezelsbruggetje goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg in ene trek in soep, met of zonder ballen ... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bron???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed leest: bron = (biologie)docent ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, gewoon goed opgelet op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt inderdaad goed opgelet maar het kan nog vollediger. Antistoffen maak je pas aan als je met een antigeen in aanraking komt. Daarom zal een eerste transfusie in principe in geen geval problemen opleveren maar volgende transfusies wel. Dat is ook van belang bij rhesus-negatieve moeders die zwanger zijn van een rhesus-positieve baby. Het eerste kind ondervindt geen problemen maar eveneens positieve volgende baby's wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Keesvi: klopt, maar ik wilde niet te ver uitwijden. Ik ben zelf gedeeltelijk rhesus-positief (heb dus dat incomplete eiwit), waardoor ik als ontvanger altijd negatief ben en als donor altijd positief. Mijn kinderen zijn volledig rhesus-positief. Na hun geboorte kreeg ik steeds een injectie met anti D immunoglobuline om de aanmaak van antistoffen te voorkomen. Ik weet dus zowel uit eigen ervaring als uit de theorie dat het ingewikkelder is dan dat ik het beschreef. Maar voor een eerste uitleg aan mensen die het helemaal niet begrijpen of die het niet kunnen onthouden, leek mij de uitleg voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens en de reden dat ik er niet nóg een antwoord aan waagde.

Andere antwoorden (5)

Positief en negatief samen gaat klonteren en is dus absoluut dodelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, dan kan je rhesusziekte krijgen, maar het is niet zo dat positief en negatief gaan klonteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad: klonteren doet het alleen in vitro (in je reageerbuisje). In vivo (in het lichaam) zullen de rode bloedcellen worden afgebroken. De antistoffen in het bloed herkennen het rhesuseiwit dat aan de rode bloedcellen van de donor zit namelijk als 'vreemd' en gaan meteen aan de slag om deze te vernietigen. Het is niet altijd dodelijk, alleen de cellen van de donor worden namelijk afgebroken. Wel zorgt deze afbraak dat alle stoffen uit de cellen vrijkomen, wat zorgt voor koorts en geel zien. Ook ontstaat er vaak, door gebrek aan rode bloedcellen, anemie met alle daarbij behorende gevolgen.
Hoe ernstig de transfusiereactie is hangt o.a. af van hoeveel bloed er is toegediend en hoeveel en welke antistoffen de patiënt in zijn bloed heeft.
Iemand met A+ kan meestal A- ontvangen.
Er moet nog wel een kruisproef (rode bloedcellen van donor en plasma van patient) worden gedaan om te kijken of er misschien klontering optreed. Er zijn namelijk nog veel meer bloedgroepen dan alleen het ABO systeem, die eventueel voor problemen kunnen zorgen.

B+ kan niet: de ontvanger (A+) heeft namelijk antistoffen tegen bloedgroep B in zijn bloed. Daardoor worden de bloedcellen afgebroken en dat is erg gevaarlijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfect (+)
Bij bloedtransfiesies moet je nooit kijken naar wat de minste problemen geeft.
Het past of het past niet. Het past niet een beetje. Het is net als zwanger zijn. Je bent ook niet een beetje zwanger.
Je moet dus met bloedtransfusies nooit een risico nemen daarom wordt er voor de trensfusie altijd een kruisproef gedaan om de zien of het bijelkaar past
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mijn vak
Geen Van Bijde Het MOET precies dezelfde zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het inzichtelijk te maken: A, B en + kun je zien als een soort uitsteeksels aan de cel. Een uitsteeksel dat onbekend is, is reden voor het immuunsysteem om de vreemde cellen aan te vallen.

Iemand met bloedgroep A kun je dus geen bloed met bloedgroep B geven. Het immuunsysteem herkent het uitsteeksel B niet en zal de rode bloedcellen aanvallen.

Iemand met resusfactor + kun je wél bloed met resusfactor - geven. Die min betekent namelijk niet meer dan dat het uitsteeksel niet aanwezig is. En op een afwezige factor reageert het immuunsysteem niet, alleen op een onbekende factor.

Met andere woorden: iemand met bloedgroep A+ kan transfusies krijgen met de volgende bloedgroepen:

A+
A-
O+ (O wil zeggen: geen A en geen B)
O-

Wat niet werkt, zijn de volgende bloedgroepen:

B+
B-
AB+
AB-
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing