Snel uitgeput bij sporten, hoe komt dit?

Ik ga al een jaar of zes naar de sportschool. Al die jaren heb ik geen last gehad van het te snel uitgeput zijn maar de laatste tijd moet ik regelmatig stoppen voordat ik al mijn sets heb gedaan. Dit is vervelend want het voorkomt dat ik nog veel kan groeien qua spiermassa.

Ik heb hier last van sinds een maand of drie à vier, ik sport tegenwoordig één keer in de week in plaats van twee à drie keer in de week. Ik rook maar toen ik gestopt was werd het ook niet beter.

Momenteel los ik het op door veel rust te houden tussen mijn sets (5 minuten nadat ik de hoofd spiergroepen heb gedaan).

Heeft iemand hier een verklaring voor en eventueel een oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Meer cardio doen

Het beste antwoord

Eigenlijk te weinig informatie, er zijn meerdere opties.

1: Uitgeput raken doordat je te weinig adem hebt...longcapaciteit onvoldoende. Stop met roken (of blijf gestopt...effect op verbetering duurt echt wel even) en ga meer conditie training doen om de pomp capaciteit van je hart te verhogen.

2: Verzuring op je spieren. Te weinig zuurstof toevoer naar je spieren of te zware gewichten zodat je niet aeroob kunt trainen.

Kan komen door te weinig bloedtoevoer naar je spieren of door te weinig zuurstoftransport door je bloed.

Vooral vanwege het bovenstaande zou ik een bloedonderzoek laten doen door de dokter. Een tekort aan rode bloedlichhampjes vermindert de transport capaciteit.

Je verzuurt ook sneller als je vetverbranding snel optreedt, dus bij suikeraanvoer tekort.

Nog een oorzaak: Je hebt tijdens die training elders ook energie nodig, bv vertering van voedsel. Als je net gegeten hebt bij je huidige trainingstijd heeft dat ook nadelig effect op de verzuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, ik ben gisteren nog wezen hardlopen, kijken of dat verbetering met zich mee brengt. Hoe lang denk je dat het duurt voordat ik verbetering zie? Als het in die tijd niet beter wordt dan laat ik nl een bloedonderzoek doen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lang niet hard gelopen hebt moet je in 2-3 weken al verbetering constateren. In het begin vooral het beter volhouden van het lopen. Bij hardlopen, duurloop , is het eerste waar je tegen aanloopt een zuurstof te kort. Dat beperkt je snelheid. Binnen 3 weken moet je hetzelfde parcours een stuk sneller kunnen lopen of een langer parcours even snel. En dan zal je dat ook moeten merken bij de sportschool. Zo niet is inderdaad een bloedonderzoek aangewezen. ps. Wel zeker weten dat je nu geen virus infectie hebt. Fysiek trainen terwijl je een virus hebt is niet gunstig.

Andere antwoorden (4)

Eens een bloedonderzoek laten doen of raadpleeg eens een sportdokter.
fremar
12 jaar geleden
Als je altijd hebt getraind en nooit een week (of 2) compleet rust hebt gehad kan het zijn dat je overtraint bent. Wat kan helpen is gewoon 2 weken helemaal niks te doen. Laat je lichaam volledig herstellen. Zorg voor goede nachtrust en dan na 2 weken weer beginnen en als eerste training niet te gek gaan. Gewoon oefeningen waar je je 12 herhalingen met niet extreem veel moeite hoeft te doen. Dag 1 aftasten en daarna gewoon weer gaan.
Laat je daarbij in deze week niet gek maken dat je minder kilo's tilt want dat gaat tussen je oren zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat je je routine hebt teruggebracht van 2 à 3x in de week naar 1x. Is de vermoeidheid sinds die tijd op gaan treden?
Als dat zo is kan het namelijk zo zijn dat je te veel rust pakt tussen je trainingsmomenten. Vaak is het voldoende om een dag rust tussendoor te pakken. Misschien is het interessant voor jou om je eens te verdiepen in traingsprincipes en inspanningsfysiologie. En dan zijn voor jou de volgende termen interessant:
- trainingsdrempel;
- supercompensatie;
- overload.

Let op!
Als het nou niet zo is dat je na de verandering in trainen moe bent geworden adviseer ik je een arts te bezoeken.

En misschien ook nog belangrijk om jezelf af te vragen, zijn er ook andere dingen in mijn training / dagelijks leven veranderd.
Dit kan variëren van andere sets tijdens je training of een verandering in je werksituatie dat extra stress of iets dergelijks oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is wel sindsdien opgetreden, ik ga toch maar eens kijken of ik niet weer 2 à 3x kan gaan... zien of dat helpt. Bedankt, ik ga ook zeker even naar die begrippen kijken.
Uitputting bij sport heeft te maken met je conditie. Conditie is weer afhankelijk van leeftijd, eetgewoonten, hoeveelheid beweging op een dag, gezondheid.
Ongeveer na je 30ste zal je conditie afnemen wegens slijtage van je spieren.
Let eens op wat je gemiddeld eet qua gezond voedsel en vergelijk dat met een gemiddeld mens.
Zit je vaker achter het stuur of achter een bureau? Zorg dan dat je dit afwisselt met een wandeling maken.
Roken is erg schadelijk voor je gezondheid, goed dat je gestopt bent en hou dit vol! Het duurt wel even voordat de schade hersteld is.
Een oplossing uit eigen ervaring: zoek de oorzaak (kan mbv een fysiotherapeut) en doe daar wat aan. Maar hou ik de gaten wat je lichaam aankan en wat niet.