Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft ervaring met de huidaandoening Pytiriasis Versicolor ?

Mijn dochter lijdt al enige tijd onder een vervelende huiduitslag, waarvan we inmiddels vrijwel zeker weten dat het pityriasis versicolor is. Maandag laten we er even een dokter naar kijken (want het is niet levensbedreigend ofoz, ze loopt er al tijden mee, maar deze weken is het erger geworden - met die hitte denk ik.)
Het schijnt een nogal veel voorkomende huidaandoening te zijn, veroorzaakt door een normale schimmel / gist die we allemaal op de huid hebben, maar waar sommige mensen soms met deze uitslag op reageren.
Wie heeft er ervaring mee en heeft eventueel nog tips (behalve het gebruik van Selsun-shampoo die ik dit weekend wil proberen). ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Sommige woorden wennen nooit : voor de googelaars : het moet zijn pityriasis versicolor

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ik weet het niet, maar ik gebruik vaak bij huidproblemen menthol talkpoeder. Het kan volgens mij helemaal geen kwaad, het verlicht meteen jeuk en het houdt de huid droog, wat zeker in geval van schimmelinfectie positief is.
Het kost nog geen twee euro bij Etos (terwijl ik voor hetzelfde product bij de apotheker vier keer zoveel moest betalen). Ik heb het tegenwoordig altijd in huis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf Psoriasis, wat hier nogal op lijkt. Wat bij mij erg helpt (buiten de medicijnen van de huisarts natuurlijk) zijn paardenmelkcapsules. Ze zijn vrij duur, maar ik ben er eigenlijk zo goed als af.

Ik had even gegoogeld en er stond dat pityriasis versicolor een soort psoriasis is, dus misschien helpt dit bij jouw dochter ook wel! Het wordt (bij mij tenminste) wel eerst erger voordat het beter wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal is onze huid beschermd tegen invloeden van buitenaf, door veelvuldig gebruik van zeep, raakt deze beschermlaag beschadigt en kunnen bacterien en schimmels makkelijker toegang krijgen.
Gebruik met in bad gaan zo min mogelijk zeep.( ga minder in bad) Te veel in bad gaan is slecht voor de huid omdat het telkens weer ontvet wordt (bescherming weg)
Brandnetelthee drinken zal waarschijnlijk helpen.
Het erg warme weer is er ook debet aan.
Het eigen weerstand systeem zou het moeten kunnen voorkomen, misschien is ook dat even minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat vertel ik ze ook altijd ; maar pubertjes zijn een beetje eigenwijs he ?? Hoewel...ik denk dat ze de boodschap nu wel begrepen heeft ;-)
Ik heb zelf veel "jeuk" en "huid" problemen gehad en heb ik nog steeds een beetje alleen bij mij heeft al die troep niet echt geholpen. Maar als tijdelijke oplossing kan iets kouds erop wel helpen tegen eventuele jeuk. Of gewoon een lekkere koude douche. Want zoiets kan vreselijk jeuken vooral met deze hitte :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb veel baat met "Zilverwater" twee of drie maal per dag deppen, en vaak een snelle verbetering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding