Waarom ga ik altijd te laat naar bed, terwijl ik wel moe ben? Het lijkt wel een verslaving :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Gewoonte. Door elke dag laat naar bed te gaan, stelt je lichaam zich in op later slapen. hierdoor ben je moe, maar wel wakker om 11 of 12.
Zet een p[aar dagen achter elkaar een wekker op het tijdstip dat je naar bed zou willen gaan, en hou je hieraan. Dan is het na een weekje gewoonte aan het worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je gaan luisteren naar je lichaam, als die moe is, gaan rusten, je lichaam vraagt erom.
misschien een tip, zet je klok een paar uur verder dan lijkt t laat en ga je op tijd naar bed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je te moe om op te staan. Naar bed gaan vraagt om enige actie. Tandenpoetsen, uitkleden. Tevoren eventueel deuren op slot doen en kachel uitdraaien.
Als je erg moe bent houden die dingen je tegen om van je stoel af te komen.

Het meest verstandige is, voor jezelf een vast tijd te nemen. Bij voorbeeld: je houdt half elf aan als bed-start-tijd. Alle zaken afgewerkt, lig je er om kwart voor elf in.
Die vaste tijd geeft je dan geen kans meer om uit vermoeidheid te blijven hangen.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel herkenbaar. Omdat ik te moe ben, blijf ik maar zitten.
Aponi
13 jaar geleden
Dit herken ik ook. Omdat je te moe bent lijkt alles wat je nog moet doen een hele opgave.
Misschien ben je te druk, en kan je niet tot rust komen?
Wat je zou kunnen proberen is om een half uur voor het tijdstip waarop je naar bed zou willen gaan, alvast de tv en computer en andere dingen uitzetten. Ook niet meer iemand bellen, maar bijvoorbeeld gaan lezen, puzzelen of iets anders rustigs.
Niet de tijd uit het oog verliezen, wat iemand anders zei, een wekker zetten, is een goed idee.
Maar misschien ben je te bezig en kom je niet tot rust?
Het is maar een idee, er zouden meer mogelijkheden kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaal een tijd waarop je in bed zou willen liggen en hou je daar minstens een week aan.
Zorg voor een 'afbouwritueel' vóór het naar bed gaan: al ruim tevoren tv en comp en dergelijke uit, alle dingen doen die je normaal doet voor het slapengaan (de hond uitlaten, douchen, tandenpoetsen, deur op slot doen, naar de plee, brood klaarmaken, noem maar op).
Als je dat een tijdje volhoudt, kun je lijf en geest laten wennen, 'ah, niet zo heel actief meer, zometeen gaan slapen'.
Dan slaap je waarschijnlijk ook sneller, ben je vermoedelijk beter uitgeslapen als je weer wakker wordt en zul je 's avonds weer makkelijker naar bed kunnen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja....je zegt het eigenlijk best goed....een verslaving...Je hebt vele soorten verslaving hoor...:) Je zou voor jezelf misschien eens je discipline moeten aanspreken! Je weet het maar kan het niet laten...Kom op! Doorbreek de cirkel, zoals je lichaam je laat voelen. Ga op tijd slapen, idd...luister naar je lichaam! En anders?...Niet zeuren!! Je kent hem hè....'s avonds een....